Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


geachte heer, mevrouw

enige jaren geleden heb ik een vermelding voor mijn bedrijf gehad op een website. In eerste instantie een gratis vermelding, later is dit omgezet in een betaalde vermelding. Daar is de twee voorgaande jaren schijnbaar netjes voor betaald. (omdat mijn bedrijf sinds anderhalf jaar gestopt is, eenmanszaak, heb ik hier verder geen zicht op gehad). Vorige week (dus ruim een jaar later) ontving ik een schrijven van betreffende website, een factuur met administratie kosten etc. etc. Deze moest per ommegaande betaald worden (datum van eerste factuur is 8 weken geleden, verstuurd naar adres waarop ik al anderhalf jaar niet meer gevestigd ben, en ik dus ook niet tijdig heb kunnen reageren). Bij nader onderzoek bleek het bedrijf die toen de vermelding gefaciliteerd had failliet te zijn, en heeft een ander bedrijf, zoals ze zelf zeggen, hun rechten overgenomen. Dit is schijnbaar gecommuniceerd via de website (waar iedere klant die een vermelding heeft kan inloggen in een klantportal, die ik sinds minimaal anderhalf jaar niet meer geopend heb). Volgens dit bedrijf had ik toen (ergens afgelopen februari) moeten reageren, en omdat ik dat niet gedaan had ben ik akkoord gegaan met de overname van dat abonnement en de tarieven die zij daar voor rekenen.
Vandaar dat ze mij die factuur sturen, met verhoging van administratiekosten (zo'n 50% van gehele factuur bedrag), en nu dus via een incassobureau waardoor er uiteraard weer bedragen bijkomen.
Ik heb dus nooit persoonlijk iets ondertekend, aangevinkt of op wat voor manier dan ook toegezegd dat ik akkoord was met welke overeenkomst dan ook met het betreffende bedrijf.
Moet ik dat bedrag betalen? Het bedrijf waar de eigenlijke overeenkomst mee was is toch immers failliet, kan een ander dan op zo'n manier abonnementen over nemen, ook als er niet persoonlijk is toegezegd dat een klant akkoord is?
Ook zit ik volgens hen nog minimaal een jaar aan dat abonnement vast.

Alvast vriendelijk bedankt voor uw antwoord.

Dat klopt. U bent niet zomaar gebonden aan een overeenkomst met het andere bedrijf. Daarvoor is vereist:
- dat er een overeenkomst is tussen het failliete bedrijf en het nieuwe bedrijf m.b.t. overname van u als klant;
- medewerking van uw kant.

Als de wederpartij uit niets (bijvoorbeeld betaling) kan afleiden dat uw contract is overgegaan naar het nieuwe bedrijf, dan hebt u formeel niets met het nieuwe bedrijf te maken.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag