Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Drie jaar geleden ben ik tijdelijk begonnen in een vof, een jaar later ben ik overgestapt op een eigen eenmanszaak. Toen ik nog in de vof zat heb ik een product geleverd aan een klant, welke na 2 jaar kapot is gegaan. Ik heb het product gerepareerd, maar de klant weigert te betalen. De klant vindt dat het garantie is. De toenmalige vof had geen algemene voorwaarden. De klant gaat niet akkoord met een oplossing op basis van de algemende voorwaarden van de eenmanszaak.
Welke regels gelden er als er zowel mondeling als schriftelijk niets is afgespoken? Hoe kan ik hiermee omgaan?

De wet geldt. Gaat het om een consumentenkoop of is de wederpartij een bedrijf? En wat voor soort product is het, wat is de gemiddelde levensduur en wat was er mis mee?

Beoordeel dit antwoord:

De vraag is wat voor gebrek het betreft. Is het normale slijtage? Is de levensduur van het product beperkt? Als inderdaad sprake was van een gebrek dat de klant niet binnen twee jaar na aankoop behoefde te verwachten, hoeft de klant niet te betalen. In andere gevallen moet de klant wél de rekening betalen en hoeft u het product - als u dat nog in de winkel of het magazijn hebt liggen - niet terug te geven tot er is betaald.

Beoordeel dit antwoord:

Dag,
is het consumentenkoop en openbaarde het gebrek zich na zes maanden? Dan zou u kunnen stellen dat het niet bestond ten tijde van de aankoop. Als u dan geen andere garantievoorwaarden hebt opgenomen, en het onduidelijk is hoe het gebrek is ontstaan- het kan ook eigen schuld zijn- zie ik niet in waarom u kosteloos moet herstellen. Een en ander moet dan eerst duidelijk zijn.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Beste allemaal,
De wederpartij is een bedrijf. Het gaat om een onderdeel in het remsysteem van een voertuig. Er is daarom ook sprake van gevolgschade. Het nadeel met zo een product is dat je niet echt de levensduur kan bepalen, omdat het afhankelijk is van gedraaide uren, rijstijl, onderhoud etc, het is een product dat veel te maken heeft met slijtage. Met zuinig gebruik kun je er zeker 2 jaar mee doen, anders niet. De klant zegt dat het om normale slijtage gaat (niets raars mee gebeurd), ik heb daarom het onderdeel terug gestuurd naar de leverancier. Maar deze heeft gereageerd dat de schade niet aan het geleverde product ligt.

Hopend jullie zo voldoende geinformeerd te hebben.


Dag,
de klant moet bewijzen nu dat het gebrek wel bestond ten tijde van de aankoop.

Beoordeel dit antwoord:

Zoals u het stelt hoeft u hierop geen garantie te geven. Afhankelijk van om welk bedrag het gaat (en de exacte omstandigheden) kunt u misschien het beste een compromis sluiten middels verlaging van de rekening.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag