Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Helaas is mijn wasmachine na 4 jaar kapot gegaan. Hierop heb ik contact gezocht met de winkel voor reparatie/garantie.

De winkel vertelde mij dat ze contact gingen zoeken met de leverancier en uiteindelijk hebben zij voor mij een servicebezoek aangevraagd.

Van de leverancier heb ik een brief gekregen met het verzoek een datum af te spreken voor een servicebezoek. Op de afgesproken datum is er een monteur van de leverancier langsgekomen voor een servicebezoek.

Deze monteur is 5 minuten binnen geweest en heeft het defect geconstateerd. Van de monteur kreeg ik een prijsopgave voor reparatie. Ik heb aangegeven deze prijsopgave door te spelen naar de winkel. Hierop kreeg ik een factuur voor de voorrijkosten van ruim EUR 100,-

Bij de monteur, telefonische klantenservice en per e-mail heb ik aangegeven dat ik niet akkoord ga met deze factuur omdat ik niet de opdrachtgever ben van het servicebezoek en dat ik nergens geïnformeerd ben over eventuele voorrijkosten.

De leverancier geeft nu aan dat zij pas de factuur gaan crediteren als de winkel aangeeft deze te gaan betalen.

Wat kan ik doen?

Dag,
hoe oud is de wasmachine , wat is de kwaliteit en hoe luiden de winkelvoorwaarden? Mogelijk is deze gang van zaken geregeld in die voorwaarden namelijk en bemiddelt de winkelier voor u, dan bent u wel de opdrachtgever als u gebruik maakt van bijvoorbeeld fabrieksgarantie. Of vindt u dat de winkelier een slecht product heeft geleverd?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Beste Monique,

Bedankt voor je reactie.
Het gaat om een wasmachine van 4,5 jaar oud. Volgens de leverancier is de economische levensduur voor hun wasmachines tussen de 5 en 8 jaar.

De fabrieksgarantie was dus al verlopen en ik heb bij de winkel een beroep gedaan op de economische levensduur. Daarop zou de winkel de leveranciers contacten. Dat heeft geresulteerd in het servicebezoek.

Van de kwaliteit mag ik gezien de aanschafprijs niet al te veel verwachten. Daarom heb ik ook navraag gedaan over de economische levensduur.

In de voorwaarden van de winkel staat naast dat de winkel verantwoordelijk is voor een goed product gedurende de economische levensduur niet over bemiddelen met de leverancier. Alleen nog wel het volgende:
"Regresrecht is verhaalrecht, met andere woorden: wie haalt waar verhaal? U, als consument, haalt verhaal bij winkel. winkel bij de fabrikant, groothandel of importeur. "


Dag
Ja, de economische levensduur hangt dus wel af ook van de samenstelling van uw gezin en hoe vaak de machine wordt gebruikt, of ie goed onderhouden wordt , dat soort zaken zal de winkelier voor uw voeten werpen.
Bovendien hangt het ook nog eens af van wat er precies is stuk gegaan. En essentieel defect onderdeel , groot deel van de waarde en duur in vervanging dus, daar kunt u de winkelier nog op aanspreken en dan heeft u in principe recht op algehele of gedeeltelijke vervanging waarbij gesteld dat inderdaad de kosten die u noemt voor de winkelier moeten zijn.
De praktijk is echter zo dat u eerst moet bewijzen dat het om zo een onderdeel gaat en dat kunt u alleen als de kosten eerst worden betaalt: spreekt u de winkelier eens aan op zijn wettelijke plichten?

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag