Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Een kennis van mij heeft in een winkel iets gekocht. De winkelier hanteert voorwaarden waarbij het een zeker percentage inhoud indien het product binnen een week wordt teruggebracht. Ik heb gewezen op op het artikel van jurofoon betreffende de 30% annuleringskosten van het CBW. Maar nu geeft mijn kennis aan met iemand gesproken te hebben. Hij heeft hiernaar gekeken en zegt dat de rechter zich baseert op artikel 6:237 BW. En dat dit hier niet van toepassing is, omdat het product in een stenen winkel is gekocht of de overeenkomst beëindigd is door de levering van het product. Is dat juist?

https://www.jurofoon.nl/nieuws/3579-algemene-voorwaarden-9-30-annuleringskosten-cbw-onredelijk

Een winkelier is niet verplicht om een gekocht artikel terug te nemen of een tegoedbon te geven. U verwacht toch ook niet dat u een gekocht brood na drie dagen terug kunt brengen en dan uw geld terugkrijgt?

http://www.consuwijzer.nl/thema/een-product-ruilen-of-terugbrengen

De winkelier in uw geval handelde dus heel coulant door maar een klein percentage van het aankoopbedrag aan de klant in rekening te brengen.

De uitspraak waar u naar verwijst gaat over de geldigheid van algemene voorwaarden voor annulering van een nog niet geleverd product, niet over een overeenkomst tot koop zoals in uw geval. Bovendien weigerde de leverancier redelijke aanpassing uit te voeren, sterker nog hij liet niets van zich horen.De klant ontbond de koop op grond van niet nakomen.

Dat is in uw geval totaal anders, er is geen sprake van niet nakomen. Uw apparaat is al geleverd en de winkelier hoeft dat in beginsel dus niet terug te nemen als het tenminste niet defect of non-conform is. Alles wat u nu krijgt is meegenomen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ik kan hiermee twee kanten op. Het gaat om een televisie. De winkel hanteert als voorwaarde dat je binnen 7 dagen mag ontbinden en dat ze dan een percentage mogen inhouden. Hun voorwaarden staan niet online, maar lijken op die van de Media Markt. De winkel gaf als reden op dat anders iedereen de spullen komt terug brengen. Is de uitspraak soms niet relevant omdat het daar gaat om een keuken en hier om een televisie?
http://www.mediamarkt.nl/static/av/Algemene%20Verkoopvoorwaarden.pdf


Een eerste advies is om het vonnis en mijn antwoord goed te lezen, ik heb mijn antwoord een beetje aangepast.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

U geeft aan dat je blij moet zijn met alles wat je terug krijgt, omdat een winkel niet verplicht is om iets terug te nemen. U geeft aan het bij de uitspraak ging over de geldigheid van de voorwaarden. En u geeft aan dat de koper de koop had ontbonden en adviseert om het vonnis goed door te lezen.

Ik heb het vonnis gevonden en de rechter lijk onder punt 5.3 aan te geven dat de koop niet ontbonden is. De rechter geeft verder aan dat annulering een recht is dat contractueel is geven en zegt daarover "Ingevolge dit artikel wordt een beding dat de consument verplicht tot het betalen van een geldsom indien de overeenkomst anders dan door wanprestatie van de koper wordt beëindigd, vermoed onredelijk bezwarend te zijn, behoudens voor zover het een redelijke vergoeding voor door de verkoper geleden verlies of gederfde winst betreft."

Mijn vraag heeft ook betrekking op de geldigheid van de voorwaarden. In geval van mijn kennis heeft de verkoper aangegeven dat het product binnen zeven dagen teruggebracht kon worden. U wijst er op dat het product afgeleverd is. Bedoelt u daarmee aan te geven dat de overeenkomst daarmee beëindigd is?



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag