Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Hallo allemaal,
Wij hebben een badkamer laten maken door een aannemer uit ons dorp (januari 2014). 3weken zou dit duren maar de opdracht bleek lastiger en meer tijd in beslag te nemen dan vooraf bedacht.

We hebben ook wat verbeterpuntjes aangegeven waaraan hij weinig tot geen gevolg geeft.
Dit leidt tot wederzijdse frustratie.

Van onze kant omdat het enerzijds lang duurt en anderzijds omdat het werk er niet professioneel en netjes uitziet.

De aannemer werkt voornamelijk alleen en komt en vertrekt inmiddels wanneer hem dit uitkomt, begin mei 2014 mogen we eindelijk weer thuis douchen.

Er ontstaan gaatjes in de voeg op wand en vloertegel en de voeg verkleurt bruin (vocht). De aannemer ziet dit zelf en smeert de vloer deels nog een beetje aan. Ondertussen zien we langs de muur in gang en woonkamer steeds meer water naar beneden lopen.

Technisch onderzoek dmv infra-rood wijst uit dat de aannemer verantwoordelijk is voor slecht geleverd werk, maar die heeft inmiddels eind juli 2014 de opdracht teruggegeven. Hij meldt dit per E-mail.

Vragen:
1) Hoe kunnen wij financieel gezien op korte termijn onze badkamer opnieuw laten opknappen? en
2) wat moet er gebeuren met de plafonds en balken aangezien er behoorlijke groen-zwarte schimmelplekken in de gang en woonkamer zijn ontstaan?
3) Welke bijkomende kosten kunnen we declareren?
4) Hoe moeten wij dit aanpakken?

Hebt u al (een deel) betaald? Zo ja, hoeveel procent ongeveer? Betaal in ieder geval niets meer nu.

Beoordeel dit antwoord:

U kunt de de aannemer verder formeel via aangetekende brief in gebreke en aansprakelijk (laten) stellen en sommeren de gebreken te verhelpen en de (gevolg)schade te vergoeden. Dit is mijn specialisatie en ik help u hier graag bij. Neem gerust vrijblijvend contact met me op.

Wat er technisch gezien moet gebeuren moeten deskundigen bepalen. Maak in ieder geval foto's van alle schade.

Beoordeel dit antwoord:

De aannemer kan het werk niet teruggeven; alleen de opdrachtgever kan de opdracht opzeggen. U kunt de aannemer dus aan zijn verplichtingen houden, ook om herstelwerkzaamheden uit te voeren dan wel - als de aannemer geen herstelwerkzaamheden wil uitvoeren, of heeft laten zien dat hij zijn vak niet verstaat - de kosten te vergoeden van een door u ingeschakelde derde,

Uw vragen:
1) Hoe kunnen wij financieel gezien op korte termijn onze badkamer opnieuw laten opknappen?
- U moet aantonen dat de aannemer niet volgens de eisen van 'goed en deugdelijk werk' heeft gewerkt. Dat kan vaak door een andere aannemer of een bouwdeskundige te vragen een rapport op te stellen. Vervolgens moet de aannemer zelf de herstelwerkzaamheden verrichten. Het alternatief is dat u in bepaalde gevallen een derde mag inschakelen om de werkzaamheden op te knappen. De kosten daarvan mag u dan op de aannemer verhalen.

2) wat moet er gebeuren met de plafonds en balken aangezien er behoorlijke groen-zwarte schimmelplekken in de gang en woonkamer zijn ontstaan?
- Als aangetoond kan worden dat deze schade te wijten is aan bouwfouten, moet de aannemer ook dit herstellen. Soms kunt u overigens voor deze schade een beroep doen op uw inboedelverzekering. U hoeft dan alleen uw eigen risico op de aannemer te verhalen.

3) Welke bijkomende kosten kunnen we declareren?
- De aannemer moet zelf alle schade herstellen en/of de kosten vergoeden.

4) Hoe moeten wij dit aanpakken?
- U moet aantonen dat de aannemer fouten heeft gemaakt. Vervolgens moet u in principe de aannemer een brief sturen waarin u aangeeft dat er fouten zijn gemaakt en dat de aannemer verplicht is binnen een door u te stellen, redelijke termijn alle klachten en schade te verhelpen. Doet de aannemer dat niet, dan kunt u een derde de opdracht geven voor het afronden van de werkzaamheden en het herstel. De meerkosten en schade die uitkomen boven het bedrag van de oorspronkelijke aanneemsom, kunt u vervolgens op de aannemer verhalen. Ik adviseer u hierbij wel een jurist in te schakelen. Ik zou dit voor u kunnen doen, bouwrecht is mijn specialisatie.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank je wel Rudolf voor je goede informatie, daar kunnen we een goede start mee maken.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag