Stel vraag

Particulier


Uit paniek beroep ik me tot de Rechtswinkel voor hulp in een bepaalde kwestie. Ik heb rond 7 juli een bedrag foutief op mijn rekening gestort gekregen. Het betreft een bedrag met 3 nullen. Omdat ik niet elke dag mijn rekening bekijk, en daarnaast wat problemen in mijn appartement met het toekrijgen van post heb, ben ik hier pas met een aangetekende zending van de bank 2 weken later achter gekomen. Er is klaarblijkelijk ook geprobeerd mij te bellen vanuit de bank. In de brief wordt mij verzocht uiteraard dit bedrag terug te storten en dat ze vanaf 30 juli mijn gegevens publiekelijk zouden maken aan de andere partij. Ondertussen hebben ze al eerder mijn gegevens bekendgemaakt want op 22 juli krijg ik een bericht van de man die het bedrag per ongeluk had gestort op mijn rekening. Er is toen al beslag gelegd op mijn gehele rekening, zonder bericht van een deurwaarder. De advocaat van de andere partij heeft dit geregeld. Ik heb dit via een mail van de persoon die de transactie heeft gedaan, te weten gekomen, in diezelfde mail staat dat de beslaglegging al is gedaan, en dit bleek inderdaad zo te zijn. Ik kan het niet eens meer terugstorten. Ik heb al meermaals aangegeven sindsdien dat ik het gehele bedrag uiteraard wil terugstorten direct, maar nu rekent men mij ongeveer 1500 euro extra aan vanwege de inbeslagname, advocaatkosten etc. Er is nooit gesommeerd binnen een bepaalde termijn terug te storten, de bank gaf mij nog meer tijd, en de beslaglegging is tot op heden niet aan mij betekend, al is dit volgens een bericht van de advocaat van de andere partij wel het geval. Kan dit zomaar. Ik kan niet zomaar 1500 euro extra betalen, dat is al mijn geld wat ik heb. Ik heb terug gedreigd met een kort geding maar de advocaat van de ander zegt dat dit kansloos zal zijn. Dit kan toch niet zomaar. Het was niet mijn fout en ik ben bereid direct terug te betalen, maar enkel het foutief gestorte bedrag. Wat moet ik doen! In afwachting op hulp of nuttig advies bedank ik jullie alvast.

Dank voor uw vraag,. Heeft u de wederpartij al schriftelijk gemeld wat er precies mis is gegaan? U zou in elk geval zo spoedig mogelijk het ontvangen bedrag terug moeten storten. Aangezien de rekening is geblokkeerd door het beslag moet dit eerst worden opgeheven als er geen mogelijkheid is geboden voor betaling aan de deurwaarder. Dit kan alleen met medewerking van de wederpartij. U dient dus eerst de advocaat schriftelijk (per e-mail of aangetekend brief) te melden wat er mis is gegaan en dat u uiteraard bereid bent om het bedrag terug te storten, maar dat het beslag daarvoor moet worden opgeheven. De wederpartij zal dan vermoedelijk opnieuw eisen dat het beslag alleen wordt opgeheven als u ook de kosten betaald. U zit dan in een spagaat.

Niet betalen betekent dat er een procedure volgt met alle kosten van dien voor u en wel betalen betekent dat u € 1500 betaald voor het ongeduld van de wederpartij. Ik kan u hierin niet adviseren wat het beste is. Ik raad u aan eerst het voorgaande te proberen en te kijken wat de reactie van de wederpartij wordt. Als het beslag niet is aan u blijkt te zijn betekend, dan kunt u de voorzieningenrechter vragen het beslag op te heffen. In dat geval kunt u gewoon het ontvangen terugbetalen. Het is dus zaak om bij de deurwaarder na te gaan of hij het beslag aan u heeft overbetekend.

Dit een tamelijk ingewikkelde kwestie. Ik raad u dus aan de hulp van een advocaat in te schakelen. k ben desgewenst bereid u verder te helpen. U kunt contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag