Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


1) Een oude rechercheschool is in het bezit van een projectontwikkelaar. Dit gebouw wordt verkocht aan een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) (in dit geval de COA - Centraal Orgaan opvang Asielzoekers). Echter, alvorens tot verkoop over te gaan laat de projectontwikkelaar het gebouw eerst nog verbouwen. Deze verbouwing is 'toevallig' precies zoals de koper (COA) het wil hebben.
Het sterke vermoeden is dat de verbouwing specifiek voor de koper uitgevoerd is, echter wel voor dat er tot verkoop over gegaan wordt om zo een aanbestedingsprocedure te omzeilen (immers, een projectontwikkelaar hoeft geen aanbestedingsprocedure te volgen, een ZBO wel).
Is dit een legale gang van zaken. Zo niet, wat is er nodig om dit aan te kunnen tonen (en welke weg moet er dan bewandeld worden)?

Een buitengewoon interessante vraag omdat het bestuursorgaan hiermee de mededingingsregels van de EU omzeilt. Ik kon echter geen arrest vinden dat over een gelijksoortige zaak gaat.

De kernvraag is natuurlijk in hoeverre de projectontwikkelaar op de hoogte was van de interesse van het bestuursorgaan voor de school.

U kunt uw vraag of klacht kwijt bij de ACM:

https://www.acm.nl/nl/contact/reactieformulier/

Ik denk dat ook een krant als de NRC wel in deze tip is geïnteresseerd.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ja toch, een interessante vraag.

Dank voor je antwoord.

De projectontwikkelaar was op de hoogte van het interesse van het COA. In hoeverre speelt dit dan nog een rol? En welke informatie in deze kan dan nog toegevoegde waarde hebben?

Graag nog een reactie in deze.


Naast het mededingsprobleem speelt er mogelijk ook een bestuursrechterlijk probleem. Bestuursrechterlijk gezien kan er mischien wat aan gedaan worden als er in strijd met het bestemmingsplan wordt verbouwd. Of als het nieuwe gebruik in strijd met het bestemimgsplan is. Uit de vraag wordt mij dat niet duidelijk.
Ook niet wat de achtergrond vande vraag is.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Gebruik van deze voormalige rechercheschool als opvang voor asielzoekers is niet in strijd met het bestemmingsplan, alleen voor mogelijk geplande nieuwbouw (lees aanbouw) zou het bestemmingsplan gewijzigd moeten worden en dan kan daar uiteraard bezwaar tegen aangetekend worden. Kern van het verhaal is dat het COA de aanbestedingsregels probeert te omzeilen en een onderhandse deal te maken met de projectontwikkelaar (tevens eigenaar van het complex). Belang van projectontwikkelaar, na eerder afgeketste mogelijke bestemmingen voor het terrein om dit lastig te verkopen complex te kunnen 'slijten' en het COA heeft haast en wil graag via een onderhandse deal snelheid maken.


De ontwikkelaar is niet aanbestedingsplichtig. Het COA wel. Het valt niet uit te sluiten dat het COA/de Rijksgebouwendienst op deze manier heeft geprobeerd de aanbestedingsplicht te omzeilen. Op grond van het Scala-arrest kan een particuliere organisatie soms toch aanbestedingsplichtig zijn als deze in opdracht van een overheidsorgaan bepaalde werkzaamheden uitvoert. De ontwikkelaar kan dan gedwongen worden de verbouwing aan te besteden. De aanbestedingsplicht wordt op deze wijze 'doorgelegd' naar de ontwikkelaar.

Het is echter niet ongebruikelijk dat een gebouweigenaar een pand op verzoek van een toekomstige gebruiker/koper flink verbouwt. Daarmee wordt dan in de koopprijs rekening gehouden. Zeker in deze tijd, waarin veel leegstand is, zijn gebouweigenaars bereid tot vergaande concessies op dit gebied. Met andere woorden: er is niet per se iets bijzonders aan de hand en ik denk dan ook dat de kans niet zo groot is dat een rechter hier een streep door zal zetten.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Nog een vraag in deze. Als ik het goed begrijp is een bestuursorgaan (zoals het COA) altijd aanbestedingsplichtig.?

Wat bepaalt, of moet ik zeggen wie bepaalt of een particuliere organisatie (in deze een projectontwikkelaar) toch aanbestedingsplichtig is? Hierbij refereer ik aan het laatste antwoord en de verwijzing daarin naar het Scala arrest. Ik vraag dit omdat ik zo weer terug ben bij mijn kernvraag dat er zeer sterke aanwijzingen zijn dat het COA (als zelfstandig bestuursorgaan) probeert via een onderhandse deal met de projectontwikkelaar de aanbestedingsprocedure te omzeilen). Als namelijk duidelijk is dat de projectontwikkelaar in deze ook aanbestedingsplichtig is wordt ook deze tactische move onmogelijk en dat is wat ik graag wil weten.


Het COA is aanbestedingsplichtig bij werken boven de aanbestedingsdrempel.

Of de werkzaamheden die de ontwikkelaar heeft uitgevoerd aanbestedingsplichtig waren, is uiteindelijk aan de rechter. Wel kunt u een klacht indienen bij het COA en, mocht de uitkomst onbevredigend zijn, uw vraag voorleggen aan de Commissie van Aanbestedingsexperts. Die geven een (niet bindend) advies dat een goede indicatie geeft van de uitkomst van een eventuele rechtszaak.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Als ik nog een laatste vraag mag stellen, graag.
Heeft de financiering van het (COA) project invloed op het wel of niet aanbesteden? Ik bedoel dit in de zin van, maakt het juridisch verschil, kijkend naar de aanbestedingsregels, of de verbouwende
projectontwikkelaars in eigen beheer met eigen financiële middelen financiert of dat de verbouwing wordt voorgefinancierd door het COA?


Ik kan me voorstellen dat als het COA met eigen middelen financiert, de rechter gemakkelijker zal aannemen dat er sprake is van een aanbestedingsplichtige opdracht. Strikt genomen maakt het niet uit, want ook als de ontwikkelaar zelf financiert is het nu eenmaal zo dat het COA daar via de koopprijs toch voor betaalt. Maar een rechter zal eerder op het spoor van aanbesteding komen als de (voor)financiering door het COA heeft plaatsgevonden.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag