Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Hallo,

Onlangs hebben wij een nieuw behang laten aanbrengen op onze huiskamer muur. We hebben het behang bij een decoratiewinkel gekocht en laten aanbrengen door een professionele behanger.

Na het aanbrengen van het behang zagen we dat er lichte strepen van boven naar beneden op het behang zitten. Het leek er in eerste instantie op dat het nog moest drogen, of alsof er lijmresten op de naden zaten. De decoratiewinkel is komen kijken en heeft toegegeven dat er een productiefout in het behang zit. De zijkanten van het behang zijn net wat lichter dan de rest. Wanneer de twee zijkanten tegen elkaar komen ontstaat er zo een lichte baan. Volgens de decoratiewinkel komt dat door de manier waarop het behang door de pers is gegaan. Daarop gaf hij aan gratis nieuw behang te leveren. tot zo ver alles goed.

Echter wil hij het aanbrengen van het behang niet vergoeden. Zijn motivatie is dat een behanger normaal gesproken altijd eerst drie banen plakt, een uur niks doet, om vervolgens de drie banen te beoordelen voordat hij verder gaat met behangen. Zijn conclusie is dat wij het behang eraf moeten halen en hij het behang wel wil aanbrengen voor het volle pond.

Mijn vraag: is dit reeel? Ik heb nog nooit gehoord en ook nergens op internet kunnen vinden dat het een regel is om eerst drie banen aan te brengen. Hij heeft verkeerd behang geleverd wat nu op mijn muur zit. Het ligt niet aan de manier van behangen maar aan het behang zelf. Bovendien was het geen hele opvallende productiefout, maar werd dit later pas goed zichtbaar. Dus vind ik dat hij en niet de behanger schuldig is en dus ook het opnieuw aanbrengen moet vergoeden.

Dit staat nog los van het feit dat het behang niet meer leverbaar is, wij een nieuw behang moeten uitkiezen terwijl andere dingen zoals gordijnen zijn afgestemd met het behang.

Kan iemand mij vertellen wie er juridisch gezien zou moeten opdraaien voor de kosten van het opnieuw behangen?

Dat zou u eens aan een behanger kunnen vragen of dat zo is. Maar dan nog is de gevolgschade dan verhaalbaar op deze professionele behanger. En als de fout pas echt later zichtbaar is geworden had de professionele behanger het ter plaatse ook niet goed kunnen beoordelen, in dat geval is de gevolgschade wel voor de verkoper want het gebrek brengt met zich mee dat deze schade niet voorkomen kan worden door preventieve genoemde maatregel. Als u wilt kan ik u helpen om uit het conflict te komen mocht deze niet worden opgelost.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag