Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Eerst een aantal feiten op een rij:

Ik ben woonachtig in Duitsland en heb een baan als werknemer in Nederland. (betaal dus gewoon belasting in Nederland)

Sinds Januari 2014 heb ik een eenmanszaak op gericht in Nederland om in de avonduren wat bij te verdienen voor een Nederlands bedrijf (technisch tekenwerk). Na een consult bij KVK werd aangegeven dat het geen probleem was een eenmanszaak op te richten in Nederland terwijl ik woonachtig ben in Duitsland.

Bij oprichting van mijn eenmanszaak heb ik het adres van mij ouders als correspondentie/postadres aangegeven. ( dit werd tijdens het consult aangegeven )
Direct bij oprichting kreeg ik een KVK en BTW nummer.

De werkzaamheden verricht ik ook bij mijn ouders (hierover later meer)

Normalerwijs zou er nog een bevestigingsbrief komen van de belastingdienst betreft het BTW-nummer, maar deze kreeg ik niet. Wel ontving ik een een vragenblad over BTW in binnen en buitenland. Deze heb ik ingevuld en niets meer van teruggehoord.

Doordat ik niets meer van de belastingdienst hoorde ben ik ervan uitgegaan dat alles in orde was en begonnen met mijn activiteiten en dus ook het factureren incl, de 21% BTW,,

Aangezien het op het einde van het jaar liep en ik weinig BTW geint had € 1842,12 ( dus algeheel verdient ), kijk ik op de belastingdienst site over de BTW regels, aangezien er bij het consult met KVK er wat verteld werd over een BTW drempel.

Op de site van debelastingdienst staat dat elk kwartaal btw afgedragen moet worden, Deze mededeling doet mij vermoeden dat er iets niet goed is en ik neem contact op met de belasting(telefoon), waarin een vrouw mij vriendelijk vraagt of ik wel een onderneming heb, aangezien mijn BTW nummer is afgevoerd. Aangezien dit dus niet het geval is, vraag ik naar de reden hiervan.

Het antwoord hierop duurt 2 weken, aangezien de belastingdienst niet weet of het de binnenlandse of buitenlandse afdeling van belasting betreft. Na een aantal (niet geslaagde) terugbelverzoeken etc. krijg ik uiteindelijk de mededeling dat aangezien ik een post/correspondentieadres heb aangegeven, ik geen recht heb op een BTW nummer aangezien ik de werkzaamheden niet in Nederland uitvoer. Ik moet in Duitsland een BTW nummer aanvragen en succes met de rest. Ik krijg nog wel excuus dat ik geen brief gekregen heb met de reden van afvoer van BTW nummer

Vervolgens bel ik KVK op om te vragen of ik hier ondersteuning krijgen kan, aangezien zij mij deze procedure hebben aanbevolen. Helaas. De KVK maakt wel direct BTW nummers aan maar de belasitngdienst moet controleren of dit terecht is. Verder heeft de KVK niets met belasting en dus BTW van doen.

Daar sta ik dan nu met mijn goede geweten... Geinde BTW, geen BTWnummer en schijnbaar iets moeten regelen in Duitsland.

Ik vraag advies bij mijn belastingadviseur. Deze raad mij aan bewaar te maken tegen de beslissing aangezien de belasting nooit een melding van afvoer heeft gegeven. Dit doe ik dan ook.

Na een telefoongesprek krijg ik het volgende antwoord per mail:

"U woont zelf in Duitsland en verricht engineeringswerkzaamheden in Nederland.
Uw opdrachtgevers zijn ondernemers
Het adres dat u als bedrijfsadres heeft opgegeven is het woonadres van uw ouders in Nederland.
Er is op 23 januari 2014 een onderzoek ingesteld naar een vaste inrichting op dit adres.
Conclusie van dit onderzoek is geweest dat er geen sprake is van een vaste inrichting op het adres:
XXXXXXXXXXXXXXXXX in Oldenzaal.
Omdat u activiteiten in Nederland verricht en u geen vaste inrichting in Nederland heeft, is uw dienst
belast in het land van uw afnemer. In deze situatie dient u een factuur zonder BTW naar uw afnemer te sturen.
Op de factuur vermeld u BTW verlegd. Uw afnemer geeft deze BTW aan in Nederland. Zie ook de volgende
link op de webpagina van de Belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/

Omdat u zelf vanuit bent gegaan dat u al een omzetbelastingnummer in Nederland heeft, heeft u reeds een
BTW ad € 1842,12 bij uw afnemer in rekening gebracht.
Ook al bent u niet omzetbelastingplichtig in Nederland dient u toch de door u in rekening gebrachte Nederlandse
BTW op basis van Artikel 37 Wet OB 1968 te betalen aan de Belastingdienst.

Om u in gelegenheid te stellen dit bedrag over te maken aan de Belastingdienst heb ik de collegae van de
afdeling omzetbelasting verzocht een naheffingsaanslag voor de door u in rekening gebrachte BTW op te leggen.

Voor uw activiteiten in 2015 dient u zich bij de Belastingdienst in Duitsland aan te melden."

Bij navraag bij mijn vader blijkt er "iemand" (zonder te legitimeren) aan de deur te zijn geweest en rare vragen heeft gesteld over mijn onderneming. Mijn vader dacht aan nieuwsgierige oplichters en heeft zich van de domme gehouden.

Verder gooit de belastingdienst telefonisch in de strijd dat ik 1 vraag van de vragenlijst niet goed had ingevuld. Dit ontken ik niet.

Hierbij de volgende vragen:

-Klopt het dat ik als "buitenlander" niet een woonadres als kantoor mag opgeven (geen vaste inrichting?), maar alleen een officieel kantoor als vestigingsadres mag hebben?
We hebben het over max. 5 werkuren in de week, dus een officieel kantoor aanhouden als bijbaan voor 5 uur in de week zal het einde van mijn bedrijf betekenen.

Belangrijkste vraag:
- Zoals te lezen geeft de belastingdienst nog steeds niet aan dat ik het hele jaar niet in kennis gesteld ben van het feit dat mijn BTW-nummer was afgevoerd. Of in ieder geval geen bewijs dat ik ongelijk heb.

Buiten het in te vullen BTW formulier heb ik namelijk niets van de belastingdienst mogen ontvangen het gehele jaar 2014. En heb ik het het BTW verhaal zelf aangeslingerd, en vervolgd keer op keer.

Moet ik nu simpelweg akkoord gaan met de beslissing van de belastingdienst of zou ik recht kunnen hebben op enige schadevergoeding, doordat ik nooit in kennis ben gesteld door de belastingdienst?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Ja dat klopt maar als u minder dan 15 uur in de week besteed aan uw werkzaamheden drijft u volgens de regels geen onderneming en had u zich niet hoeven melden bij de Kvk, wel dient u dan uw inkomsten aan te geven als overige inkomsten in box 1.

Gezien het aantal uren dat u opgeeft vraag ik me echt af of er in dit geval wel sprake is van een onderneming?

Ik adviseer sowieso bezwaar aan te tekenen en ook tegen de inschrijving in de KvK.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Mevrouw Ferwerda,

Ontzettend bedankt voor uw snelle antwoord!

Toch heb ik nog een aantal vragen over uw reactie:
- Ik heb reeds bezwaar aangetekend tegen de belastingdienst, als antwoord daarop heb bovenstaande mail (in initiële vraag) mogen ontvangen. Moet ik voor een 2e keer bezwaar aantekenen? (met als reden dat ik nooit in kennis ben gesteld van de beslissing tot afvoer van het BTW nummer?) En wat zou uiteindelijk een redelijke vergoedingseis kunnen zijn?

-Bij het info gesprek bij de KVK is aangegeven dat er ook een optie was om mij niet aan te melden bij KVK. Maar dit werd door de KVK afgeraden, aangezien ik vele voordelen zou mislopen. Hoe teken ik bezwaar aan bij de KVK, en wat levert mij dit op?

Ik heb besloten om mij uit te schrijven bij de KVK, ik zit namelijk gemiddeld op 5werkuren/week. Het probleem wat nu ontstaat is dat nieuwe belastingregels voorschrijven dat voor een behoud van hypotheekrenteaftrek 90% van de inkomsten uit Nederland moeten komen en 10% uit Duitsland. Op basis van de gegevens over 2014 ga ik over deze 10% heen en vervalt mijn hypotheekrenteaftrek, Dit betekend dat een groot aandeel van mijn inkomsten ( ongeveer 70%) verdampen om dit verlies op te vangen. Persoonlijk vind ik dat deze bijbaan zich dan niet meer loont.

Concluderend kan dan gezegd worden dat elke mogelijkheid (KVK/geen onderneming) om een kleine bijverdienste te ontvangen niet mogelijk is als Nederlander die woonachtig is in Duitsland. (buiten natuurlijk de opties zich bij de Duitse KVK aan te melden of in Nederland een bedrijfskantoor te huren) Klopt dit?

Alvast bedankt voor uw reactie!


Omdat uw bedrijf in NL is gevestigd is de Duitse belastingsdienst niet bevoegd met betrekking tot BTW.

Beoordeel dit antwoord:

De vraag is of het allemaal wel de moeite waard is, u zou op basis van de nieuwe inzichten een herziening kunnen vragen, maar na het bezwaar bent u niet in beroep gegaan? Wat betreft de KVK, ik vind dat er slecht advies wordt geleverd als u werkelijk zo weinig uren hebt gemaakt naast een volledige baan is het gewoon een box 1 overige verdiensten verhaal en drijft u geen onderneming.
Dan hebt u nog een aanvullende vraag die de 90/10 inkomstenverhouding betreft denk ik juist dat de bijbaan wel kan lonen omdat u dan op of boven de 90% blijft. Bij het invullen van de overige verdiensten mag u namelijk wel weer kosten aftrekken die u maakt. Ik raad u een fiscaal adviseur aan die kennis heeft van de speciale Ned/ Duitsland grensoverschrijdende problematiek.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag