Stel vraag

Particulier


Ik heb een advocaat in de hand genomen omdat ik door een ex-franchisegever aansprakelijk werd gesteld. Dit gebeurde op 3-8-2012. Vanwege vakantie van de advocaat is uitstel gevraagd. In dit uitstel is aangegeven dat hij tot 23-8 op vakantie was. Op 3-9 ben ik bij hem op kantoor geweest en hebben we de zaak doorgesproken. Afspraak was dat hij zou reageren op hun schrijven en dat we moesten voorkomen dat het voor de rechter kwam. Hij zou het concept hiervoor aan mij doen toekomen. Na 3 weken heb ik geïnformeerd hoelang het nog ging duren voordat ik een reactie kon verwachten. Op mijn mail kreeg ik geen reactie, daarna gebeld, bleek kantoor een dagje gesloten. Uiteindelijk op 25 september weer gebeld en hij zegde toe dat hij die dag of daags erna met een reactie zou komen. Dat gebeurde echter pas op 28-9. Zijn reactie ontving ik gisteren per post. Korte tijd daarna stond de gerechtsdeurwaarder voor de deur met een dagvaarding. Daar uit blijkt dat de wederpartij diverse keren heeft gevraagd om een antwoord en dat daar niet op gereageerd is.
Ik vbind dat mijn advocaat nalatig is geweest om zo'n lange tijd te laten verstrijken, waardoor ik nu voor hogere kosten kom te staan. Vandaag kreeg ik al een factuur van hem. Hij brengt 14 minuten in rekening om een mail van tegenpartij te lezen en te beantwoorden op 12-9 (Heb ik geen bericht van gehad). Vermoedelijk is dit een verzoek om te reageren geweest. Daarnaast brengt hij het bestuderen van het dossier en versturen van brief op 28-9 in rekening. Dit zijn dus achteraf gezien onnodige kosten geweest, omdat de reactie van de tegenpartij was dat ze al een dagvaarding hadden uitgevaardigd.
Ben ik verplicht de extra kosten door nalatigheid van mijn advocaat te voldoen? Kan ik hem daar voor verantwoordelijk houden?

Ik adviseer u een klacht in te dienen bij de Orde van Advocaten over de manier waarop deze advocaat is opgetreden.

De declaratie van de advocaat kunt u ook door de Orde van Advocaten laten beoordelen in een zogeheten begrotingsprocedure. Zie voor informatie hierover de pagina van de Orde van Advocaten in het arrondissement Den Bosch, die hierover informatie op haar website heeft gezet: http://www.advocatenorde-denbosch.nl/item.html&objID=20308.

Veel succes!

Beoordeel dit antwoord:

Als het vertrouwen in een advocaat er niet is, moet je overstappen naar een andere advocaat of het uitpraten, één van de twee. Ongeacht de reden. Dit vertrouwen is een voorwaarde voor een goede samenwerking.

Uw advocaat had sneller kunnen/moeten zijn, maar de conclusie dat er anders geen procedure was gevolgd kun je denk ik zo snel niet trekken. Was de zaak anders geschikt geweest?
De lastige ex-franchisegever had u al aan uw fiets hangen. Het probleem is dus in die zin niet veroorzaakt door de advocaat. Die heeft verder gewacht met factureren totdat hij de brief had opgeleverd die u van hem wenste, daarop valt niet veel op aan te merken.
Geen geschikte advocaat voor u dus, maar ook geen reden om te verwachten dat u met succes schadevergoeding kunt voorderen. Zonde van uw tijd, geld en energie. Als u opmerkingen heeft over de factuur, vraag een korting onder de belofte dat u dan de rest direct betaald, met de afspraak dat u de zaak bij vervolgens bij een ander neerlegt.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag