Stel vraag

Particulier


Enige jaren geleden liep ik een betalingsachterstand bij een zorgverzekeraar. Via gerechtsdeurwaarders in Den Bosch kon ik uiteindelijk gelukkig een betalingsregeling treffen. Dit deed ik keurig, totdat ik op 7 april 2015 een terugboeking van het deurwaarderskantoor op mijn bankrekening zag, met het dossiernummer en de mededeling "voldaan".
Dit was onverwachts en dus belde ik met het kantoor.
"Niets aan de hand," kreeg ik te horen. "U heeft dat bedrag teveel ingelost, vandaar de terugboeking. Het dossier is gesloten, u bent klaar."

Dat was een aangename verrassing, want dat geld kon ik goed gebruiken en het scheelde financieel, dat ik maandelijks niets meer hoefde af te dragen aan de deurwaarder.

Nog geen twee maanden daarna ontving ik van dezelfde gerechtsdeurwaarders, maar nu van kantoor Tilburg een schrijven, dat ik een betalingsachterstand van twee maanden had bij mijn zorgverzekeraar.
Onmogelijk, want ik betaalde allang mijn premies weer keurig op tijd.
Ik belde hierover op en zou een betaaloverzicht gaan ontvangen.
Tot mijn verbijstering lees ik uiteindelijk in dit overzicht, dat mijn premiebetalingen van februari en maart 2015 zijn afgeboekt op "een schuld" uit 2008!
Precies de periode die ik feitelijk aan het aflossen was, maar waarvan afdeling Den Bosch, naar ik nu weet, twee premies heeft teruggestort en het dossier sloot.

Sinds die periode ben ik aan het bellen en aan het schrijven en bewijzen aan het sturen. Elke premiebetaling aan de zorgverzekeraar wordt verschoven naar een andere maand, waardoor het zelfs mij steeds meer moeite kost om "de zaak" duidelijk te houden. Maar wat ik ook stuur aan overzichten en bewijzen, het deurwaarderskantoor duikt niet in de feiten en heeft mij nu zelfs voor de rechter gedaagd.
Kan zijn, dat die maanden nog openstonden, daar was ik mij toen niet van bewust, maar ligt de fout niet bij de gerechtsdeurwaarder, door mijn betalingen terug te storten en het dossier te sluiten?
Er zijn inmiddels zoveel kosten bijgekomen.
Wat nu? De tranen zitten mij erg hoog.

U ziet door de bomen het bos niet meer. Het is van belang om in overleg met de verzekeraar te komen tot een regeling. Vaak helpt het als een jurist een brief stuurt aan de verzekeraar. Pas dan wordt voor het eerst inhoudelijk naar het dossier gekeken. Ik adviseer u dan ook een jurist in te schakelen, vermoedelijk is de kwestie dan snel opgelost.

Beoordeel dit antwoord:

Het is algemeen bekend dat niet alle deurwaarders de boel op orde hebben, en ook vaak een punt bij ons op kantoor om mee bezig te zijn. De deurwaarder dient nu met bewijzen te komen dat de vordering wel of niet onderbouwd is. Kunnen zij dat niet en of willen zij dit niet, dan kunt u de zaak bij een rechter voorleggen en laten oordelen. Als blijkt dat het allemaal niet kloppend is, kan men een klacht indienen tegen het deurwaarderskantoor. Mijn ervaring is dat het voor een burger vrij lastig is om er uit te komen en het doolhof van papieren, procedures etc. Vaak helpt het dat een jurist / advocaat zich er mee bemoeit. De kosten hiervan zouden verhaald kunnen worden op de deurwaarder als de zaak voor een rechter komt. Mocht u verdere hulp en of advies wensen, mag u gerust contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:

Wat vervelend dat zelfs de rechtbank weer is ingeschakeld met alle financiele ellende van dien. Uw verhaal lezende moet een regeling mogelijk zijn en zal de vordering wellicht afgewezen kunnen worden bij de rechter. Bedragen mogen namelijk niet naar eigen wens worden afgeboekt.
In ieder geval dient u direct een jurist of advocaat naar de zaak te laten kijken, nu de procedure al eens begonnen. Wellicht dat u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Voor meer informatie mag u mij vrijblijvend benaderen.

Beoordeel dit antwoord:

Om te beginnen is het belangrijk dat u ONMIDDELLIJK in het geding verschijnt door een conclusie van antwoord te schrijven waarbij u om vier weken uitstel vraagt. Dat wil zeggen, vóór de roldatum. Breng het desnoods handgeschreven langs op de griffie, maar zorg dat dat uitstel er komt anders wordt er verstek verleend en dat kunnen we ook wel weer oplossen, maar is toch maar beter van niet.

Vervolgens moet u in die vier weken uw inhoudelijke conclusie van antwoord indienen. Daarin moet u sowieso eisen dat alle stukken in het geding worden gebracht, vervolgens de teruggestorte bedragen laten zien, plus alle correspondentie met de deurwaarder. Ga na wat de zorgverzekeraar volgens u nog van u krijgt, en zet dat af tegen wat de deurwaarder beweert.

Probeer vervolgens in ieder geval om onder de buitengerechtelijke incassokosten en proceskosten uit te komen omdat de fout bij de deurwaarder lag door u de illusie te geven dat de schuld voldaan was.

Eventueel kunt u hiervoor ook een jurist inschakelen, als u er zelf niet uitkomt.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag