Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
In januari j.l. laat ik de kapotte verwarming van mijn auto repareren bij erkende garage X. Een paar maanden later, bij warmer wordend weer, blijkt er een lek in het koelsysteem en wordt de auto via route mobiel bij dezelfde garage afgeleverd. De schade wordt getaxeerd, offerte wordt opgemaakt. Ik vertel de vriendelijke man dat ik deze onverwachte en zeer hoge reparatiekosten niet kan betalen, verzoek om de offerte per mail te ontvangen en ga rondshoppen. Ik vind een garage Y die het voor 1/3e van het bedrag kan doen. Ik laat garage X weten dat ik elders veel goedkoper uit ben en dat de auto zal worden opgehaald. Garage X reageert geirriteerd en zegt de factuur van de diagnose te zullen opmaken. Ik durf niet naar de hoogte te vragen, want ik verwacht een onredelijk hoog bedrag. Hoe weet ik zeker dat dit bedrag klopt en ben ik als consument verplicht om deze kosten voor een dergelijke diagnose te betalen? Als een schilder komt rondkijken in je huis, aantekeningen maakt en een offerte produceert en je kiest de betreffende schilder niet, hoef je toch niks te betalen. Of werkt het zo niet?
Meestal hanteren garages richtprijzen voor werkzaamheden afhankelijk van het probleem. Een diagnose kan ook in rekening gebracht worden want daar is iedere garage vrij in. U dient dan de kosten hiervan te betalen. Het zou beter geweest zijn als van te voren bekend was of er kosten hiervoor worden berekend. Nu dat wel het geval is moet het gaan om redelijke kosten. U kunt bij andere garages navragen wat zij rekenen voor een diagnose, dan heeft u een idee. Gaat het om echt absurd hoge bedragen, dan kunt u een klacht indienen. Voor verdere juridische hulp mag u ook direct en kosteloos contact met mij opnemen.