Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte Heer / Mevrouw,

Begin dit jaar hebben wij een nieuw bankstel gekocht. Hierbij hebben we nadrukkelijk aangegeven een zeer duurzame te willen hebben. I.v.m. druk gezinsleven, kinderen, etc.

Hierop zijn er een aantal opties voorgeschoteld en uiteindelijk gekozen voor een grovere meubelstof. Dit bleek tevens de duurste stof van het stalenpakket te zijn. Complete prijs van het bankstel is ca. 2.500 euro.

In mei hebben we de bank in ontvangst genomen en na een aantal weekjes geconstateerd dat de stof erg pluist. Dit is niet alleen bij de zit/rugkussen maar ook bij de leuningen. Naast het feit dat het met oog zichtbaar is voel je het ook goed wanneer je er met je hand overheen strijkt.

In juli hebben we de winkel geinformeerd van hetgeen we geconstateerd hebben en dat dit niet aan onze verwachtingen voldoet (vooral omdat we destijds extra benadrukt hebben een goede stevige stof te willen hebben), zij hebben hierop aangegeven foto's te willen hebben die zij dan konden doorsturen naar de leverancier. Na een aantal herinneringen hebben we vandaag reactie gekregen van de winkel en zij geven nu het volgende aan:

Fabrikant zegt dat dit inherent aan de stof is, omdat deze grof van structuur is en daardoor ook meer zal pluizen dan een gemiddelde andere geweven stof. Daarnaast hebben ze de suggestie om een pluisjesapparaat aan te schaffen om hiermee te pluisjes weg te halen. Dit lijkt me toch niet de bedoeling bij een bankstel van een dergelijk bedrag?

Wat kunnen we met deze situatie? Wat zijn onze
rechten?

Alvast bedankt. Mocht u meer informatie willen dan hoor ik het graag.

De winkelier heeft u onvolledig geinformeerd over bepaalde eigenschappen van de door hem voorgestelde stof; u zou daarom een beroep kunnen doen op non conformiteit van de gekochte zaak of dwaling. Wat wilt u bereiken want u heeft dan vervolgens het recht om herstel te vorderen of vervanging. Maar beiden gaan niet op als u geen pluisbank wenst. In dat geval zal de koopovereenkomst moeten worden ontbonden of vernietigd . Uw zaak leent zich voor een legal e-mail, een kort juridisch schrijven in e-mail.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank voor uw antwoord.

Wat is nu de te volgen route?
Is dat eerst de winkelier persoonlijk spreken en aangeven wat we van plan zijn? Of is dat direct een juridisch schrijven sturen?


Een aangetekende brief versturen naar de winkelier waarin u het gebrek uiteenzet , en ook dat u dat niet behoefde te verwachten gezien de prijs/ kwaliteit verhouding en de informatie die u vooraf heeft gekregen. Er is sprake van non conformiteit en u ontbindt de overeenkomst omdat herstel of vervanging geen optie is. U eist uw geld terug en dat de bank wordt opgehaald, kosteloos. Ik wil dit ook voor u overnemen; neemt u dan contact op?

Beoordeel dit antwoord:

Ik stem in met het antwoord van mevr Ferwerda. Persoonlijk spreken is uiteraard een optie, maar bij meubelzaken is het helaas vaak zo dat deze alles proberen af te wentelen op de leverancier en tot die tijd niets doen. Een directe brief is dan ook het beste te adviseren.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag