Stel vraag

Particulier


Onze DSG automatische versnellingsbak van onze auto is stuk gelopen en hebben we moeten vervangen. Het is een veelvoorkomend probleem en we hoorden van kennissen van ons, ook met eenzelfde auto, zelfde bouwjaar, zelfde probleem dat ze via een coulance regeling alleen arbeidsloon hoefden te betalen. Wij hebben onze auto niet bij een dealer laten repareren en men geeft aan dat we dus geen recht op coulance regeling hebben. Dat is toch vreemd? Met andere woorden: kunnen we coulance 'eisen' of hebben we pech door niet bij een dealer aan te hebben geklopt? (noodzaak overigens, auto moest afgesleept en zsm gemaakt ivm geplande vakantie) We hebben hem laten repareren bij een gerenommeerd gespecialiseerd DSG bedrijf die dealers zelf ook vaak gebruiken. Coulance gaat toch om het veelvoorkomende euvel en niet om de reparateur? Desnoods een gedeelte van het materiaal onder de coulance laten vallen? Is coulance 'opeisbaar'?

Auto’s die uit de fabrieksgarantie zijn hebben soms nog een coulance-regeling (een gunst) via de importeur. Denk hierbij aan een motor, automaat bak, navigatiesysteem-audio.
De klant meldt zich bij de werkplaatsreceptie, en de monteur stelt een diagnose aan de auto. De receptionist maakt een offerte van de kosten en dient deze in bij de importeur. De coulance-regeling wordt handmatig beoordeeld en vergoeding is afhankelijk van of een auto bij de dealer in onderhoud is ‘ja’ of ‘nee’. Bij een vergoeding gaat er fysiek geen geld terug naar de klant, maar is er sprake van een bijloop in de reparatiekosten.

Wat vaak voor komt is dat de kosten door drieën, de importeur betaalt 1/3, de klant 1/3, en de dealer 1/3, wordt gedeeld.

Indien een auto uit het buitenland komt en geen aantoonbaar onderhoud heeft gehad, dan hoeft de dealer helemaal geen bijdrage te leveren. De auto is niet door hem geleverd.
Voor nadere info mag u desgewenst direct benaderen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag