Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


In 2013 ben ik verhuisd van mijn ouderlijk huis naar een appartement. Ik heb echter vergeten / verzuimd mijn adres te wijzigen bij de gemeente.

Nu moet ik van de belastingdienst al mijn huurtoeslag terugbetalen. Of ik moet aan kunnen tonen dat ik ook daadwerkelijk op dat adres gewoond heb.
Ik heb me meteen in laten schrijven bij de gemeente op het adres van mijn appartement, en Ik heb inmiddels bezwaar gemaakt, voor 2013,2014,2015 en 2016 maar ze willen bewijs dat ik daar daadwerkelijk gewoond heb, dus brieven of afschriften op dat adres. Die heb ik dus niet, want die kwamen op mijn ouders adres aan.

Ik heb hen wel een brief gestuurd met mijn naam en het adres van het appartement van een recente huurverhoging, een verklaring van de verhuurder dat ik daar ook daadwerkelijk al die jaren gewoond heb, en afschriften van mijn bankrekening met de maandelijkse huurafschrijvingen, maar dat accepteren ze niet.

Ik heb inmiddels zoveel berichten en bezwaren ingediend dat ik niet meer weet wat ik nu precies moet terug betalen, ( maar denk wel ongeveer E 7.000,-- of meer)Ik weet niet hoe ik ooit al die boetes terug moet gaan betalen.

Is er nog een mogelijkheid dat ik kan bewijzen/ aantonen dat ik daadwerkelijk van 2013 tot sept 2016 daar gewoond heb? Of zijn er nog andere stappen die ik kan ondernemen?

De Belastingdienst, afd. Toeslagen (BDT) gaat uit van de inschrijving in het BRP (voorheen GBA). U moet aantonen, dat u elders gewoond heeft. Dat kan op alle mogelijke manieren. Er is niet één bewijsmiddel, dat wel/niet voldoende is.

Met de BDT valt niet of nauwelijks normaal te communiceren. Ook is men in bezwaar niet snel bereid u gelijk te geven. Gezien de hoogte van het bedrag adviseer ik u dan ook contact op te nemen met een gespecialiseerd advocaat. Deze zijn vaak lid van de SSZ.

Naast de door u genoemde stukken zou u ook nog kunnen denken aan: verzekeringen, getuigenverklaringen, loonstroken/uitkeringsspecificaties, tenaamstelling auto, gas, water en licht, lidmaatschappen etc. etc. etc.

Beoordeel dit antwoord:

Precies , voldoende bewijs maar niet voor de dienst, laat het maar tot een beroep komen , dan zal een onafhankelijke partij ( rechter) er een uitspraak over doen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

tsja, da's t probleem, eigenlijk alles stond nog op het oude adres, heel dom achteraf ...gas, water , licht was incl, tv aansluiting ook, verder heb ik geen schriftelijke bewijzen... Misschien kan ik nog iets met getuigenverklaringen. Is het misschien ook mogelijk om in te brengen dat ze zo lang gewacht hebben met mij deze boetes op te leggen? 01/01/2013 ben ik daar gaan wonen, nu 3,5 jaar later krijg ik deze boetes. Ik was me er echt niet van bewust dat die inschrijving zo belangrijk was, anders had ik natuurlijk al veel eerder mezelf op dat adres in laten schrijven ....

dank u


Die inschrijving is inderdaad heel belangrijk. Ook voor andere diensten/instellingen. Ingeschreven (blijven) staan op een verkeerd adres is zelfs een strafbaar feit.

Getuigenverklaringen kunnen helpen. Wanneer alles op het oude adres stond wordt het wel moeilijk(er).

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag