Stel vraag

Particulier


Wij hebben een zaak met onze hypotheekverstrekker, de SNS Bank. Omdat ik werkeloos ben en mijn vrouw inmiddels ook, heb ik via een advocatenkantoor in Haarlem bij
een zogenaamd kosteloos inloopspreekuur om advies gevraagd. Het kantoor zag wel iets in mijn verhaal en een advocaat aldaar heeft vanwege ons geringe inkomen een toevoeging aangevraagd voor rechtsbijstand.
Na enige tijd heeft de Raad voor Rechtsbijstand hier positief op gereageerd, mooi natuurlijk!

Omstreeks 25 september heeft de advocaat een brief verstuurd naar de SNS Bank. Op 8 november had ik nog niets vernomen, vind het trouwens ook vreemd dat ik van die brief geen kopie krijg.

Op 5 oktober had ik de advocaat ook al per email gevraagd of hij de brief had verstuurd omdat ik op geen enkele manier op de hoogte word gehouden.

Kreeg een zeer korte reactie via de email terug, zonder aanhef, zonder afsluiting, gewoon bot.......... Hij kan het druk hebben maar dan nog................

Op 8 november, inmiddels ruim 6 weken later (!) nog niets vernomen. Ik mag toch aannemen dat de advocaat in zijn schrijven om een reactie vraagt binnen een aantal weken. Vier weken lijkt me zeer redelijk.

Ik vroeg de advocaat, weer via email hoe het er nu voorstond, ook heb ik gevraagd of ik een kopie van de brief kon krijgen welke hij naar de SNS Bank stuurt.

Bij deze de tekst :

Goedemiddag meester xxxxx, ,

Wij zijn meer nieuwsgierig dan ongeduldig maar willen toch graag wat meer weten.
Op of rond 25 september heeft u de SNS een brief gestuurd met daarin onze wensen.
Uiteraard begrijpen wij dat je dan normaliter niet binnen 1 of 2 weken reactie terug krijgt, aan de andere
kant zult u de SNS een termijn gegeven hebben waarin ze met een reactie moeten komen.

We zijn inmiddels 6 weken verder en we hebben nog niets vernomen.
Graag zouden wij ook een kopie van het schrijven aan de SNS willen ontvangen per email / post.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Wederom een zeer korte reactie via de mail, van eenzelfde laken een pak, ik citeer

"Ik zal nogmaals een rappel sturen."

Ik word hier niet vrolijk van. Is dit normaal? Heeft het te maken dat het via een Rechtsbijstandsverzekering gaat? Waarom krijg ik geen kopie van de brief welke hij naar de SNS stuurt? Wij zijn toch klant en willen op de hoogte worden gehouden.
Is het zo dat de SNS niet verplicht is om te reageren op de brief van een Advocaat?

U begrijpt dat ik de advocaat niet wil irriteren met mijn vragen en/of opmerkingen maar ik weet het nu even niet meer. Wat moet ik nu doen?

Ik wil iig weten of ik recht heb op een kopie van de brief welke hij zegt verstuurd te hebben.

Daarnaast wil ik weten of de SNS Bank verplicht is te reageren op de brief van de advocaat, al dan niet binnen een bepaalde gestelde termijn.

Betreft dit de interne klachtprocedure bij de Bank? Dat mag u zelf namelijk ook doen en zelfs als u de advocaat hebt gemachtigd betekent dat nog niet dat u uzelf niet meer mag vertegenwoordigen!

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

bedankt voor uw reactie maar deze zaak betreft geen interne klachtenprocedure. Het heeft te maken met wel of niet onze hypotheek te mogen meenemen. We gaan veel goedkoper wonen maar zitten beiden in een uitkering. We krijgen dus nooit een nieuwe hypotheek. Wel zonder enige bewijzen gewoon je hypotheek kunnen verlengen naar 10 jaar vast voor 2,55 % waar we blij mee zijn maar als je veel goedkoper wilt gaan wonen moet je toch weer met allerlei nieuwe inkomensgegevens komen voor een nieuwe hypotheek. Dat laatste willen en kunnen we niet.

Onze huidige advocaat waar we rechtsbijstand voor hebben gekregen communiceert heel slecht en buitengewoon kortaf. Wat ik nu even wil weten is het volgende :

1. Hebben wij "recht" op een kopie van het schrijven wat hij gestuurd heeft naar de tegenpartij, de SNS Bank?

2. Moet de tegenpartij in ieder geval reageren op een schrijven van een advocaat?

Zoals het nu gaat bevalt me geenzins, ik word niet op de hoogte gehouden en heb nu twee maal enkel een zeer korte reactie ontvangen via email. U heeft het gelezen. Op mijn verzoek dat ik een kopie van het schrijven naar de SNS bank wil ontvangen word geen gehoor gegeven.

Vind het allemaal erg moeizaam gaan maar heb wat moeite om direct te reageren hierop, bang dat ik hem irriteer.

Graag uw reactie wat te doen en graag reactie op mijn 2 aangehaalde punten.


Op grond van de eigen regels van de bank en de wet ( rechtspraak) is men wel verplicht binnen een redelijk tijd een antwoord te formuleren naar de klant of zijn vertegenwoordiger; ook dit kunt u afdwingen via de klachtenprocedure.
U hebt recht op inzage.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ik dank u vriendelijk. Heb de advocaat zojuist een email gestuurd met het verzoek mij de eerste brief als ook het rappel van 2 weken geleden te doen toekomen. Dan weet ik meer......



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag