Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Onlangs heb ik in alle kamers van mijn nieuwbouwappartement een betonlook pvc-vloer laten leggen voor een bedrag van € 4600. (bij opdracht heb ik € 1200 aanbetaald). Het betreft een verlijmde pvc-vloer, in de gehele woning zit vloerverwarming.
Het eindresultaat is helaas niet mooi geworden. Het egaliseren is niet zorgvuldig genoeg gebeurd, waardoor zichtbaar oneffenheden (dit werd pas na het schoonmaken van de vloer zichtbaar), er zitten kieren tussen de tegels, hier en daar staan randen omhoog, er liggen tegels los en langs de kanten is het erg slordig gesneden). Overigens is mij tijdens het leggen steeds door de stoffeerder verzekerd dat het goed zou komen. De vloer moest zich gaan zetten door het opstoken van de vloerverwarming en er zouden diverse methodes zijn om slordigheden nog weg te werken. Tussendoor (het leggen is in etappes gebeurd) heb ik mijn zorg over het eindresultaat kenbaar gemaakt bij de winkel. Helaas hadden zij (ook) het vertrouwen in de stoffeerder en is er niemand komen kijken.
Nadat de vloer na 2 (!) weken eindelijk helemaal gelegd is, ben ik verhuisd, ondertussen de vloerverwarmingtemperatuur volgens instructie langzaam opgevoerd.
Helaas veranderde er niets aan het uiterlijk van de vloer. Sterker nog, hier en daar werd het nog slechter.

De eigenaar van de winkel waar ik de vloer heb gekocht is op mijn verzoek komen kijken en heeft erkend dat de vloer inderdaad niet goed gelegd is. Hij legde mij uit, dat de betreffende stoffeerder nog maar net in dienst was, maar wel bekend staat als ´iemand die alles kan’. Het leggen van mijn vloer was dus een van zijn eerste klussen voor het betreffende bedrijf.

De winkelier heeft mij 2 opties ter overweging gegeven:
1. De hele vloer opnieuw leggen, incl. opnieuw egaliseren
Dit betekent wel, dat het hele appartement leeg moet en mijn inboedel tijdelijk in een opslag moet. Alles (weer) in- en uitpakken; een volledige verhuizing dus.
Ik heb een keuken met een zgn. schierkookeiland. De keuken heb ik bewust op de vloer laten plaatsen. Het kookeiland moet dus ook gede- en monteerd worden
2. De vloer zo goed als mogelijk opknappen en daarnaast een korting van € 2100 op de aankoopprijs.

Mijn vragen over deze opties:
Bij het opnieuw aanbrengen van de vloer moeten veel extra kosten gemaakt worden: verhuizer, opslag, keukenmonteur, verblijfkosten. Deze kosten zijn, neem ik aan, voor de winkelier?
Bij het opknappen van de vloer: wat is een redelijke korting? Ik vind € 2500 toch nog een fors bedrag voor een ‘mislukte’ vloer. En wat, als na het opknappen, het resultaat toch nog onvoldoende is?

De verstandhouding met de winkelier is (nog) goed. We hebben naar elkaar de intentie uitgesproken om er onderling uit te komen. Maar is dat wel zo verstandig??
Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Wat vervelend! De winkelier wilt het probleem oplossen en bied een 2-tal opties aan. De keus is aan u welke u wilt. Bij de eerste optie kunt u inderdaad extra gemaakte kosten claimen bij de winkelier. Deze moeten wel redelijk zijn. Bij de 2e optie kan ik u niet exact adviseren of de aangeboden korting redelijk is aangezien ik niet op de hoogte ben van het resultaat van de vloer. Als u zeker wilt zijn dat de vloer niet is "mislukt" dan zal de 1e optie het beste zijn. Het is wel raadzaam er samen uit te komen. Wilt of kan de verkoper de vloer niet vakkundig herstellen dan kunt u de koop (gedeeltelijk) ontbinden. Mocht u er samen niet uitkomen dan kunt u desgewenst direct contact met mij opnemen via een privebericht.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag