Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Wij zijn in de showroom te Breda binnengegaan voor een verkennend gesprek omtrent de aankoop van een keuken. Er was op die moment een actie -25% op alles. Die korting bleek achteraf dan niet op alles te zijn, het was zelfs niet duidelijk of die korting op de toestellen of op de keuken zelf van tel was. Wij lieten ons adviseren door de verkoper die ons zei dat alles mogelijk was. Hij heeft een keuken op papier gezet (een kladje) die gebaseerd was op voorlopige maten, omdat wij onze woning nog niet hadden aangekocht en dus ook niet over de juiste afmetingen beschikten. Hij zei ons dat dit geen probleem was omdat alles kon, alsook kon het nog altijd goedkoper worden. Er stond niets vast, er ging toch nog opgemeten worden. Wel dienden we een handtekening te zetten omdat het de laatste dag van de korting was en die anders niet meer geldig ging zijn. Het ging allemaal zeer snel en vrij agressief. Zo snel dat ze zelfs geen kopie van onze identiteitskaarten hadden genomen. Daarna kregen we een kaftje met de kleine lettertjes en onze offerte.
Nadien hebben we nogmaals met de verkoper afgesproken om de opstelling van de keuken te veranderen. Weer heeft hij een kladje getekend, welke hij nog niet ging ingeven in het systeem omdat we nog niet zeker waren van de prijs. Nu blijkt dat hij niet aan ons budget kan voldoen dus willen wij geen keuken kopen daar. Ineens wordt er gezegd dat we dan 30% van de oorspronkelijke offerteprijs aan annulatiekosten moeten betalen, terwijl wij geen keuken hebben besteld, wij hebben enkel een offerte aangevraagd.
Waarom wij dit dwaling vinden:
- Als ons gezegd was dat wij een annulatiekost van 30% dienden te betalen voor een offerte hadden wij nooit iets ondertekend  te weinig informatie door de verkoper, welk hij in het laatste gesprek zelf toegaf!!!
- Er is ons gezegd dat het altijd goedkoper kon  foute informatie door de verkoper, wij dienen een annulatiekost te betalen op het bedrag van de voorlopige offerte!!!
Volgens ons komt dit overeen met oplichting. Wij zijn dan ook niet van zin om enige kosten te betalen. Als ik wel de juiste informatie had gekregen, dan had ik de overeenkomst niet gesloten. In de wet heet dit dwaling.

Deze brief stuurde ik naar de firma en nu zeggen zij dat dit niet waar is en dat de verkoper niet verplicht is om ons te informeren maar dat we dit zelf konden lezen in het kaftje, hetgeen we dus pas later kregen.

Kunnen wij hiertegen iets beginnen of is dit een hopeloze zaak?

mvg

Dit soort praktijken komen helaas vaker voor en daar hoeft u als consument niet de dupe van te worden. U geeft aan dat de verkoper aangaf dat alles mogelijk was en dat het mbt de korting niet alles duidelijk was. Bovendien was u nog niet zeker over de juiste afmetingen, terwijl u foute info hebt ontvangen. Het lijkt er sterk op dat er inderdaad is gedwaald maar ook sprake kan zijn van misleiding. Ik raad u aan schriftelijk aangetekend een brief te sturen naar de verkoper waarin u de koop vernietigd op grond van dwaling onder aanvoering van uw argumenten. Mocht de verkoper niet willen voldoen aan uw verzoek dan kunt u voor verdere hulp direct contact met mij opnemen via een privebericht.

Beoordeel dit antwoord:

aanvullend: stel dan ook dat de voorwaarden u niet tijdig voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst ter hand zijn gesteld, zodat het beding nietig is , dat indien dat wel zo is , het annuleringsbeding qua percentage in strijd is met de wet want een consument mag altijd de opdracht intrekken onder gehoudenheid de tot dan toe werkelijke schade te vergoeden. Zeg de overeenkomst daarom ook in dezelfde brief op voor de zekerheid . Staat er op de getekende offerte overigens wel "Koopovereenkomst"?

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag