Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


In 2005 hebben wij een lening ( doorlopend krediet ) afgesloten van € 33000,00 om de verbouwing van ons huis te realiseren dit bleek niet genoeg te zijn en hebben we een aanvraag gedaan voor een verhoging naar € 38000,00. Nu bleek kater dat we 2 leningen hadden gekregen 1 van € 33.000,00 en 1 van € 38.000,00. Tot een paar jaar gekeden konden we de leningen nog wel betalen maar het wordt elke keer moeilijker. Nu zei iemand dat ze ons destijds een overkreditering hebben gegeven, ik had hier nog nooit van gehoord. Ik heb toen maar contact opgenomen met de bank om te vragen hoeveel we kunnen lenen met de loongegevens van 2005 dat was toen € 1306,00 en € 1150,00 netto, de medewerker gaf ons het anrwoord dat wij € 32.188,00 kunnen lenen. Toen heb ik hem verteld wie ik was en waarom ons destijds een lening van € 33.000,00 en € 38.000,00 is gegeven, hij zei dat dit een fout van de bank is geweest maar dat hij dit niet goed kon praten omdat we het geld wel opgenomen hadden.

Nu willen we graag weten of dit nu echt een geval van overkreditering is en wat we hier aan kunnen doen? Geld voor een advocaat hebben we niet aamgezien de rekeningen alleen maar oplopen.

Er is sprake van overkreditering als er bewust berekeningen worden gemaakt die het de bank mogelijk maken de consument meer geld te laten lenen dan hij financieel aankan of waarvoor hij maatschappelijk risico kan dragen. Is u destijds wel voorgerekend wat u maximaal zou mogen lenen, ik neem aan dat u formulieren moest invullen en bewijs meeleveren van inkomens?

Er is echter ook sprake van een evidente fout die u had kunnen melden, immers u wilde uw krediet met 5000 verhogen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Op 19 januari bevestigde mijn collega de ontvangst van uw klacht. In antwoord hierop kan ik u het volgende berichten.



Uw klacht

U schrijft dat .......... u heeft over-gecrediteerd. Als gevolg hiervan wilt u graag een gepaste oplossing.



Situatieschets

Op 6 december 2005 heeft ........uw doorlopend krediet met contractnummer 606 ingelost door middel van een nieuw krediet. Het contractnummer van het nieuwe krediet is 791. Door onbekende oorzaak is uw “oude” doorlopend krediet met contractnummer 606 vervolgens niet geblokkeerd voor vervolgopnames. Van november 2006 tot maart 2008 heeft u door middel van 15 opnames weer een totaal van €32.550 opgenomen.



Geen overcreditering

Gezien het bovenstaande zijn wij het oneens met uw stelling dat ..........u over-gecrediteerd heeft. U heeft immers zelf, willens en wetens, in totaal €32.500 van uw ingeloste krediet opgenomen. U wist, of behoorde te weten, dat dit niet de bedoeling was.



Samenvoeging

Het Serviceteam van ........ heeft, via uw tussenpersoon, een verzoek ontvangen om beide kredieten samen te voegen tot een persoonlijke lening....... is alsnog bereid u een aanbod hiertoe te doen. Deze persoonlijke lening zal een lagere rente en een kortere looptijd hebben dan uw huidige kredieten. Op korte termijn zal ........u (dan wel uw tussenpersoon) dit aanbod doen.







KiFiD

Ik hoop dat ik uw klacht hiermee naar tevredenheid heb behandeld. Als dit niet het geval is, dan kunt u binnen drie maanden na vandaag een klachtenprocedure starten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD), Postbus 93257, 2509 AG Den Haag, www.kifid.nl. In plaats van de klacht voor te leggen aan het KiFiD, staat het u ook vrij de zaak direct voor te leggen aan de burgerlijke rechter.





Met vriendelijke groet,

Dit antwoord kreeg ik van de bank. Wat kan ik hier nu nig mee? Ik heb geen nieuwe aanvraag gedaan maar de tussenpersoon benaderde mij.


U zou kunnen overwegen de klacht voor te leggen bij de Kifid. Om een idee te krijgen hoe streng ze daar zijn kijkt u op de website . Ik meen dat de bank wel een punt heeft maar de bal kan rechtstreeks teruggespeeld worden door de stellen dat er een zorgplicht is geschonden nu men u niet heeft gewezen op de gevaren van het dubbel opnemen , terwijl de bank dit toch had moeten weten. Bij de Kifid zou er een onderhandeling kunnen plaatsvinden voor uw schade en wellicht een deel van de schuld kwijtgescholden worden. Indien u nu verder procedeert raad ik u bijstand aan. Ik heb bij alle geschillencommissies en dus ook de Kifid ervaring en een vast account.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag