Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Goede dag,

wij hebben en lekkage gevonden in onze woonboot. De bedrijf heeft bevestigt dat ze een foute afdichting haden gebruikt en daardoor altijd de ketel is uitgevalen. Maar om dit uittevinden hadden wij daarvoor meerdere andere bedrijven langsgeweest. De factuuren van deze andere bedrijven willen ze nu niet betalen (rond 1000 eur). Hier de heel verhaal:


Alle problemen begonnen in oktober afgelopen jaar, het werd kouder en de CV gaat dan vaker aan.
De problemen begonnen hier met het uitvallen de ketel. Hij verloor druk en gaf een foutmelding aan. Toen dit in het weekend daalde naar 0 en de ketel vaker uitviel is er een loodgieter op zaterdag langs geweest om de ketel te controleren. Hierna heeft de ketel het wat langer volgehouden maar na een paar weken kwamen de problemen weer terug. Ik heb hierop gezocht naar lekken bij de leidingen, maar kon zelf met het blote oog niets vinden. Met Ernst de timmerman heb ik toen overlegd en wilde ik op een plek komen waar ik kon kijken of er water lag. We hebben een luik gemaakt op het laagste punt in de boot en inderdaad er stond een grote hoeveelheid water. Je moet hierbij denken aan een liter of 8.
Daarna is de leiding afgeperst en heeft die loodgieter verteld dat er geen lek was: zoals gezegd, deze kosten ontvang ik retour, dus dat is geen schadepost.

Een aantal weken daarna (januari) heb ik een lekdetectie bedrijf ingeschakeld; het probleem met de ketel bleef en ik bleef water vinden in het luik achter in het schip.
Leidingen lopen niet alleen in de badkamer, dus waarom zou ik in eerste instantie jullie inschakelen, terwijl ik nog geen idee heb waar het lek zit? Leiding lopen door de hele boot, ook op plekken waar jullie niet aan hebben gewerkt. Nadat het lek, met veel moeite, achter de badkamerwand werd geconstateerd, heb ik contact opgenomen met Roelant. Hij vertelde dat de installatie in de badkamer door jullie is aangelegd. Daarna hebben wij contact gehad.

U bent inderdaad 2 maal langs geweest, maar kon hier verder nog niet aan werken: de plek was moeilijk bereikbaar.
Hierna heeft Ernst werkzaamheden moeten uitvoeren om de tegel te verwijderen. Toen Ernst de leidingen aantrof, was al duidelijk dat hier iets niet klopte. Het is geen onderhoud of slijtagekwestie: het is een verkeerde aansluiting. Een koppeling die hier nooit opgeplaatst had moeten worden. Dit is ook door jouw zoon, die de reparatie heeft uitgevoerd, bevestigd.

Het hele verhaal komt daarmee in een heel ander daglicht; ik heb al die tijd met een probleem gezeten van een verkeerde installatie. Hoe had ik eerder kunnen weten dat het niet aan de ketel lag, aan de rest van de verwarmingselementen of leidingen in de boot? Hoe dan?


Alvast bedankt voor jullie hulp!!!

Als vast is komen te staan dat er sprake is van een verkeerde installatie door het bedrijf dan is in beginsel het bedrijf gehouden om dit te herstellen. Om eventuele vervolgstappen te nemen dient het bedrijf in de gelegenheid te worden gesteld om het probleem binnen een redelijke termijn te herstellen. Kan of wil het bedrijf niet dan kunt u overgaan tot ontbinding en gevolgschade verhalen op het bedrijf. Ik raad u aan het bedrijf schriftelijk te melden hierover, terwijl u dient aan te tonen dat er sprake is van een verkeerde installatie door bv een expert te raadplegen mocht de bevindingen van de loodgieter worden betwist. Komt u er samen niet uit stuurt u mij dan een privebericht om u gerichter te adviseren door op de link te klikken bij dit antwoord.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hi,

bedankt voor je antwoord. Dat problem zelf met de lekkage heeft deze bedrijf dan wel opgelosst. Het problem is alleen dat wij daarvoor niet hebben geweet dat het een lekkage is en daardoor 1000 euro an factuuren an andere bedrijfen betaald heben, die de ketel gechecked haden en ook naar lekkages gezoekt haden - tot een bedrijf het ook dan gevonden had.

De vraag is meer als wij de bedrijf door die deze lekkage gebeurt is omdat het niet juist was installerd, die factuuren voor de andere bedrijven moet betalen?


Het bedrijf dient zoals vermeld de kans te krijgen om het probleem op te lossen, maar het probleem is nu wel opgelost geeft u aan. Als achteraf toch blijkt door onderzoek dat er een verkeerde installatie heeft plaatsgevonden, waardoor de problemen zijn ontstaan en u daar kosten voor hebt moeten maken, dan kunt u dit verhalen op het bedrijf. Mocht u willen overleggen dan kunt u op de link bij dit antwoord klikken.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag