Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Zie onderstaand verhaal.
Is dit juridisch haalbaar?
Wat is de volgende stap?






Op 10 november was ik met mijn dochter bij uw showroom om een Deawoo Kalos te bezichtigen welke u op marktplaats had aangeboden voor E.1995.00.
Nadat mijn dochter besloten had dat ze de auto wel wilde hebben kwam u met de mededeling dat er nog E.395.00 aan afleveringskosten bij kwamen (dit was in de advertentie niet vermeld )
U zou dit echter verrekenen met de inruil van de Ford Ka hetgeen ook zo gebeurd is.
Een proefrit maken kon helaas niet want u beschikte maar over 1 stel groene kentekenplaten en die waren op dat moment in gebruik door een ander.
U verlangde echter wel een aanbetaling van E.500.00 welke ik u ter plaatse per pinautomaat heb betaald.
Hiervoor kregen we dan wel 3 maanden garantie en een nieuwe APK.
De auto kon echter pas op 19 november afgehaald worden omdat het voertuig ingevoerd was en nog gekeurd moest worden bij RDW .
Tot zover geen problemen dus.
De afhaaldatum liep echter nog uit tot 29 november omdat een onderdeel nog besteld moest worden.
Tot dan hebben we alles in onderling overleg goed kunnen regelen.(was er een keuze?)
Helaas ging op 25 december,na 450 km, het oliecontrolelampje branden en ook de uitlaat ging een raar geluid produceren waarna ik u op 28 december telefonisch van het probleem op de hoogte gesteld heb(27 december was u niet bereikbaar)
U vertelde toen dat het een garantie geval was,behalve de uitlaat, maar dat u de rest van de week “vol”zat en of ik dinsdag 3 januari 2017 terug wilde bellen voor een afspraak.
Op woensdagmiddag 4 januari heb ik de olie bijgevuld en de auto bij u weg gezet en heb u een briefje overhandigd met de mankementen,zoals u had gevraagd,u heeft mij beloofd te bellen wanneer het voertuig klaar zou zijn .
Ook heb ik toen gevraagd om een prijsopgave vooraf voor de reparatie die niet onder de garantieregeling viel.
Op 6 januari heeft u mij gebeld met de mededeling dat het rond 12 december zou worden omdat de olie keerring kapot was en dat veel werk met zich mee bracht.
Toen ik u echter 12 januari belde vertelde u mij dat het nog wel een week ging duren omdat er verkeerde onderdelen besteld/geleverd waren.
14 Januari was ik bij u in de showroom en vertelde u mij dat de auto ter reparatie naar een nevenvestiging in Apeldoorn gebracht was en u beloofde mij dat het voertuig begin volgende week klaar zou zijn.
Op 17 januari om 12.15 uur heb ik u wederom gebeld en gevraagd de stand van zaken was.
U vertelde mij toen dat u zou gaan bellen naar Apeldoorn en mij z.s.m. terug zou bellen.
Om 17.00 uur had ik nog niets gehoord,dus zelf maar bellen.
U zei “ze zijn er mee bezig maar ik zal de druk op de ketel houden,ik hou u op de hoogte”
Omdat ik op dit moment met een luchtweg infectie te kampen heb en u al een paar keer gezegd had dat u mij slecht kon verstaan ben ik maar niet verder in discussie gegaan.
Ook heeft u mij kenbaar gemaakt dat u het niet op prijs stelt dat ik met een klacht naar uw showroom kom.
Vandaar dat ik u nu een aangetekende brief stuur met de mededeling dat ik met deze gang van zaken niet akkoord ga en af wil zien van de koop.

Nee, koop is koop en zeker geldt dat des te meer bij een tweedehands wagen waarbij mankementen naar voren komen na de koop. Dit mag een koper verwachten van een tweedehands auto, afgezet tegeneover prijs/ kwaliteit verhouding/ garantie , echter zeer ernstige gebreken aan de motor en km stand niet.

Nu begrijp ik dat u van de koop wil afzien omdat garagist niet opschiet met het verhelpen van de onder garantie vallende gebreken. Ik adviseer u dan schriftelijk en aangetekend een uiterste datum te stellen, maar ook dan is de wanprestatie onvoldoende groot om de koop te ontbinden . Wel krijgt u dan recht op schadevergoeding , bijvoorbeeld gevolgschade.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag