Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb in een web shop een fitness apparaat gekocht, het betreft een apparaat van zo`n 600 euro wat verkocht is voor 35 euro. Duidelijk verkeerd geprijsd dus.
Ik heb de 35 euro betaald en het apparaat is inmiddels ook al aan mij geleverd, het staat dus al bij mij thuis.
Nu weet ik dat de verkoper in zijn recht staat om dit artikel alsnog terug te eisen maar hoelang heeft een verkoper daar de tijd voor als het artikel al bezorgd is? Dus moet dit binnen een bepaalde termijn? Of mag hij dit altijd, hoe lang het ook geleden is?

De verkoper moet dit binnen een redelijke tijd doen, het kan ook direct. Het kan niet zo zijn dat hij na een jaar dit alsnog terugeist. Mocht u meer vragen hebben, dan kunt u mij een privebericht sturen.

Beoordeel dit antwoord:

Twee jaren zie artikel 7:28 BW.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dat is wel heel iets anders als het vorige antwoord, `een redelijke tijd`. Wat is nu het juiste?


Ik ben er vanuit gegaan dat als de verkoper het apparaat niet terugvraagt dat de verkoper zich later niet kan beroepen dat hij het alsnog terugvraagt (rechtsverwerking). Vraagt hij het apparaat terug vanwege een kennelijke verschrijving of fout van de prijs dan kan hij dit tot 2 jaar doen.

Beoordeel dit antwoord:

Ik citeer het artikel hier, het gaat dus specifiek om de verjaring van de vordering van de verkoper op de koper, in geld.

"Bij een consumentenkoop verjaart de rechtsvordering tot betaling van de koopprijs door verloop van twee jaren"

Beoordeel dit antwoord:

Een ogenschijnlijk simpele vraag, die toch echt wel heel erg interessant is.

In eerste instantie wordt gegrepen naar de bescherming van consumenten, en wordt de standaard verjaringstermijn van 2 jaar op tafel gelegd. Mevrouw Ferwerda citeert zelfs art. 7:28 BW.

Art. 7:28 BW ziet echter toe op het vorderen van betaling van de koopprijs (het staat er letterlijk). Een koopprijs van € 35,- die u reeds heeft voldaan. Een overeenkomst voor een hoger bedrag is er niet, dus valt er niet op die grond te vorderen. Die bescherming voor de consument (2 jaar verjaringstermijn i.p.v. 5 jaar) gaat in uw casus dus niet op.

Mijns inziens heeft de verkoper drie gronden om op te acteren, namelijk:

1) Onverschuldigde betaling
2) Ongerechtvaardigde verrijking
3) Dwaling

De eerste twee leerstukken liggen zodanig dicht bij elkaar, dat ik deze als één en het zelfde zal toelichten (om de materie niet nog lastiger te maken dan dat deze al is).

U heeft een product gekocht dat 600 euro waard is en u heeft daar 35 euro voor betaald. Dit houdt in dat u 565 euro "cadeau" heeft gekregen (dit bedrag is door de verkoper onverschuldigd aan u betaald, of u bent met dit bedrag ongerechtvaardigd verrijkt). Dit betekent dat de verkoper deze 565 euro alsnog van u zou kunnen vorderen. Hiervoor heeft hij 5 jaar de tijd na het moment dat hij én teweten is gekomen, of had kunnen weten, dat hij onverschuldigd heeft betaald/ongerechtvaardigd heeft verrijkt én hij weet wie de andere partij is die de betaling c.q. verrijking heeft ontvangen. Ter discussie zou nog kunnen komen of hij direct op het moment van afhandelen van de bestelling er van op de hoogte had kunnen of moeten zijn, of dat hem daar enige tijd voor wordt gegund, bijvoorbeeld tot een kwartaal- of jaarafsluiting van de boekhouding. Het gaat te ver om die discussie hier inhoudelijk te gaan voeren. Houdt u er rekening mee dat vanaf het moment dat u het product heeft ontvangen, nog 5 tot 6 jaar iets van de verkoper kunt horen.

De derde mogelijkheid is dat de verkoper de overeenkomst vernietigt op grond van dwaling. Zijn argument zal immers zijn dat als hij had geweten dat het product verkeerd geprijsd was, hij de koopovereenkomst nooit was aangegaan. Een beroep op dwaling kent een verjaringstermijn van drie jaar. Deze termijn gaat lopen vanaf het moment dat 'de dwalende daadwerkelijk (subjectief) bekend is geworden met feiten en omstandigheden waarop het beroep op dwaling is gegrond' (LJN BQ5068 in ECLI:NL:RBOBR:2013:6246). Wanneer dat dan exact is hangt van alle omstandigheden af en is in lijn met wat ik hier boven al schreef (moment van levering, of kwartaalafsluiting, of jaarafsluiting...).

Zoals ik al begon, juridisch gezien is dit een interessante casus. Ik kan mij goed voorstellen dat het voor u verwarrend is, zeker als de heren en dames juristen het al niet met elkaar eens zijn.

Naar mijn persoonlijke mening doet u er goed aan om de komende paar jaar het verschilbedrag apart te houden. Komt de verkoper er dan om, dan kunt u het probleemloos betalen (u was er immers van op de hoogte dat het koopbedrag niet kon kloppen). Hoe lang die paar jaar dan is... ik hoop dat u voor uzelf een inschatting kunt maken op basis van de gegeven antwoorden. Wanneer u in gedachte heeft om het product weer terug te geven wanneer de verkoper komt, houdt u er dan rekening mee dat wanneer het product gebruikt is, de waarde ook gedaald is (ook wanneer het product is achterhaald door nieuwere versies). De verkoper mag daar rekening mee houden.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag