Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Door een Europees besluit is de samenwerking tussen deze 2 landen verbeterd op het gebied van verkeersboete. Dat betekent dat boetes uit Duitsland wel betaald dienen te worden. Wel kunt u om een vertaling van de boete vragen als u deze niet begrijpt.
Een betaalplicht heeft altijd bestaan, het is mij dus niet duidelijk waarom u denkt dat een boete niet betaald hoeft te worden. Het probleem was de invordering. Als gevolg van de nauwere Europese samenwerking is ook verbetering aangebracht in de invorderingsmogelijkheden dus wordt de Duitse boete ingevorderd via de Nederlandse justitie.
Natuurlijk kunt ervoor kiezen om te proberen hoe ver u komt met het onbetaald laten van de boete. Het zou mij niet verbazen als u bij een volgend bezoek aan Duitsland staande wordt gehouden wegens de nog steeds uitstaande boete. Ook in Duitsland gebruiken ze een ANPR (Automatic Number Plate Recognition). U zult dan hoogstwaarschijnlijk de keuze krijgen tussen direct betalen of uw auto inleveren.
Het is bovendien ook mogelijk dat de originele boete wegens uw in gebreke blijven inmiddels drastisch verhoogd is, dus dat kan nog interessant worden.
Invordering in Nederland is volgens Europese wetgeving mogelijk als de boete ten minste Euro 70,00 is. In dit geval wordt de boete (+ Nederlandse kosten!) door de Nederlandse overheid geïnd.
Het antwoord van Frank Claus is niet juist. Wij hebben ANPR (nog) alleen in verband met de tolheffing voor vrachtwagen. U moet dus niet bang zijn dat u staande wordt gehouden of dat u uw auto moet inleveren.
De boete wordt ook niet verhoogd.