Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Ik huur op dit moment een particuliere huurwoning in Rotterdam

In de woonkamer hebben wij een raam die op twee manieren open kan: Halve stand (kantel stand) en helemaal open.

In oktober 2016 deed mijn vriend het raam open op de halve stand, vervolgens zaten wij op de bank en na 1 minuut viel het naar binnen. De raam was losgekomen en naar binnen gevallen.Hierbij is er schade opgelopen aan de tv-meubel, laminaat en playstation 4.

Ik heb gelijk mijn verhuurder gebeld en gevraagd of ze zsm het raam konden maken. De volgende is het raam tijdelijk vastgemaakt. Ik vroeg aan de onderhoudsmonteur hoe het kwam dat de raam zomaar naar binnen viel, hij antwoordde en vertelde mij dat de schroeven niet goed bevestigd waren/versleten waren.

Om mijn schade vergoed te krijgen heb ik mijn verzekering gebeld om te kijken of de schade onder mijn inboedel vallen. Helaas was dit niet zo. De verzekeraar heeft mij schriftelijk afgewezen en informatie verschaft bij wie ik mijn schade kan vergoeden.

Omdat het een onderhoudsprobleem is moet ik mijn schade verhalen bij de verhuurder, wat logisch klinkt.

De verhuurder heeft in de eerste instantie zijn verzekering benaderd en mij het volgende terug gekoppeld:

De verzekering van de verhuurder vergoed de schade niet, we gaan met de eigenaar overleggen of de schade wordt vergoed door hem.

Tot heden nu 5 maanden verder krijg ik elke week te horen de eigenaar is er niet hij is op vakantie we bellen u volgende week of we bellen u voor 5 uur terug. Hiervan is niks waar, ik ben nooit teruggebeld ik moet continue er zelf erachter aan zitten.

Mijn vraag is nu wat kan ik doen juridisch gezien? En sta ik wel in mijn recht om een schadevergoeding te vragen bij de eigenaar?

Of de verzekering van de verhuurder de schade vergoed of niet is niet uw zorg. U heeft schade geleden als gevolg van gebrekkig onderhoud of onjuiste bevestiging. Beide oorzaken komen voor rekening van de verhuurder. Deze verhuurder is aansprakelijk en dient de door u geleden schade te vergoeden. U dient de verhuurder dan ook aan te schrijven, hem aansprakelijk te stellen voor de geleden schade en hem een termijn te gunnen om tot vergoeding over te gaan. Reageert hij niet op dit schrijven dan rest u echter niet anders dan een procedure op te starten. De vraag of dat zinvol is ivm een kosten/baten afweging kan ik nu niet zeggen.

Voor meer informatie mag u mij vrijblijvend rechtstreeks benaderen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag