Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Wij hebben onze woning verhuurd via een makelaar. In de overeenkomst met de makelaar staat dat er een begin-en eindinspectie plaats zal vinden. Wij hebben nimmer een inspectierapport ontvangen, terwijl ook mondeling was afgesproken dat dit plaats zou vinden en dat er foto's gemaakt zouden worden. Twee weken nadat de huurder in de woning getrokken was kregen wij meldingen van zaken die kapot waren dan wel vervangen moesten worden. Zo moesten er sloten worden vervangen (die goed waren), twee keer rails van lamellen worden gerepareerd, een tuinslang worden vernieuwd, een nieuw toilet worden geplaatst (vanwege kapot binnenwerk) etc. Zelfss liep de bovenla van de vrijwel nieuwe vaatwasser volgens de huurder stroef. En de vrijwel nieuwe ijskast zou ook niet meer goed sluiten. Bij elke reparatie/vervanging (ook de kleine) kregen wij de rekening. Elke maand kregen wij wel weer een lijst met vermeende gebreken. Na de eerste "mankementen"hebben wij de makelaar schriftelijk om een inspectie verzocht ook voor alle apparaten evt met een onderhoudsman en nooit een antwoord gekregen. Uit coulance en om de huurder tevreden te stellen hebben wij braaf alle rekeningen betaald, en herstelwerkzaamheden laten uitvoeren, terwijl de kleine reparaties/vervangingen/verbeteringen in ieder geval voor de huurder zijn. Van sommig reparaties werden wij vooraf niet eens op de hoogte gesteld. Nu na zes maanden wil de huurder eerder dan de overeenkomst stipuleert, de woning verlaten en beroept zich hierbij op derving van woongenot wegens"' achterstallig onderhoud'". De huurder wordt hierin gesteund door de makelaar, die nu ineens beweert het huis wel te hebben geinspecteerd en het huis nu ineens niet meer geschikt voor verhuur vindt. Wij hebben als eigenaar geen enkel verweer en alleen maar derving van inkomsten ook met de borg verwachten wij problemen. Het is een nachtmerrie. Ons vertrouwen in die makelaar is helemaal weg. Op Facebook staat ook een review van een huurder in dit geval waarvan de woning ook niet vooraf was geinspecteerd. De makelaar had als antwoord dat de huurder hem niet in de gelegenheid zou hebben gesteld. Wat kunt u adviseren en kan de makelaar aansprakelijk worden gesteld wegens onzorgvuldigheid? Wij hebben vanwege de hoge kosten geen zin in een rechtszaak.

U dient in ieder geval de makelaar in gebreke te stellen, dus hem schriftelijk te wijzen op het van zijn kant kennelijk niet nakomen van de dienstverleningsovereenkomst. Ook dient u hierin op te nemen dat u de makelaar aansprakelijk stelt voor de schade die u heeft geleden. Een herstelmogelijkheid bieden hoeft niet omdat dit feitelijk niet mogelijk is; immers er is verhuurd zonder inspectie(rapport). Indien u de overeenkomst niet wilt voortzetten, dient u deze ook te ontbinden met als motivering dat de makelaar onherstelbaar tekort is geschoten.
Of u de schade zonder procederen vergoed zal krijgen is uiteraard een vraag die ik niet kan beantwoorden. Wellicht dat de makelaar "vrijwillig" wil betalen.... Mogelijk dat u nog een klacht kunt indienen bij een beroepsorganisatie, als de makelaar daarbij is aangesloten.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag