Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Binnen ons bestuur is er bijna 10 maanden lang niet vergadert, ondanks vele pogingen van de secretaris en een aantal van de voorzitter om de vergadering bijeen te roepen. Een door het bestuur te organiseren evenement komt alleen tot stand door berichten via Messenger. De voorzitter gaat ondertussen een aantal keren tegen meerderheidsbesluiten in (ook via Messenger), waardoor het bestuur niet als 1 gezicht naar buiten treedt. Verder is de voorzitter een kwartaal niet beschikbaar wegens een time-out. Wanneer het na al die maanden wel tot een vergadering komt, meldt de voorzitter zich af. Ter vergadering worden er wel een aantal vragen gesteld over het functioneren van de voorzitter. De voorzitter is daar zo woest over en legt per direct de functie neer. Dit o.b.v. informatie uit 2e hand (doorsturen van een persoonlijke mail ,die was gestuurd aan 1 van de bestuursleden). Gesprekken om e.e.a. met elkaar uit te spreken worden geweigerd. Wel wil de voorzitter via een ingezonden brief aan de ALV de leden hierin betrekken. Niet chique, geen reclame en niet goed voor de club, temeer nu geweigerd wordt met elkaar naar een oplossing te zoeken. Wat kan de rest van het bestuur in dit geval doen? En wat zijn de (wettelijke) regels t.a.v. conflicten binnen het verenigingsbestuur? Hierover staat niets in de statuten/huishoudelijk reglement.

Wanneer het bestuur niet functioneert zal een nieuw bestuur moeten worden gekozen. Dat zal moeten gebeuren op de wijze zoals die in de statuten is bepaald en daar zal de ALV inderdaad bij moeten worden betrokken.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Wellicht was ik niet duidelijk genoeg, maar mijn vraag is:
Wat zijn de (on)geschreven regels bij conflicten binnen het bestuur?
Mag je ruziƫn over de ruggen van de leden, wanneer er geen enkele poging is gedaan om inten naar oplossingen te zoeken?
Hoe dienen dergelijke ingezonden brieven behandeld te worden? Inhoudelijk? Is een melding voldoende? Moeten de leden op de hoogte gesteld worden van alle ins en outs?
Hoe kun je de berokkening van (imago)schade voorkomen?


Het bestuur hoort in eerste instantie de zaken zelf op te lossen. Komt het bestuur er niet uit, dan worden de leden erbij betrokken, hetzij om over voorstellen te stemmen, hetzij om over de bestuurssamenstelling te stemmen.

Van ingezonden brieven kan melding worden gemaakt op een ledenvergadering. Wellicht is het zinvol om de leden ook summier op de hoogte te stellen om geruchten te voorkomen. Het risico bestaat immers dat de vertrokken voorzitter zijn visie op de zaak wereldkundig gaat maken.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag