Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Wanneer het bestuur niet functioneert zal een nieuw bestuur moeten worden gekozen. Dat zal moeten gebeuren op de wijze zoals die in de statuten is bepaald en daar zal de ALV inderdaad bij moeten worden betrokken.
Reactie van de vraagsteller
Wellicht was ik niet duidelijk genoeg, maar mijn vraag is:
Wat zijn de (on)geschreven regels bij conflicten binnen het bestuur?
Mag je ruziƫn over de ruggen van de leden, wanneer er geen enkele poging is gedaan om inten naar oplossingen te zoeken?
Hoe dienen dergelijke ingezonden brieven behandeld te worden? Inhoudelijk? Is een melding voldoende? Moeten de leden op de hoogte gesteld worden van alle ins en outs?
Hoe kun je de berokkening van (imago)schade voorkomen?
Het bestuur hoort in eerste instantie de zaken zelf op te lossen. Komt het bestuur er niet uit, dan worden de leden erbij betrokken, hetzij om over voorstellen te stemmen, hetzij om over de bestuurssamenstelling te stemmen.
Van ingezonden brieven kan melding worden gemaakt op een ledenvergadering. Wellicht is het zinvol om de leden ook summier op de hoogte te stellen om geruchten te voorkomen. Het risico bestaat immers dat de vertrokken voorzitter zijn visie op de zaak wereldkundig gaat maken.