Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Op 25-2-17 hebben mijn man en ik een bmw diesel auto aangeschaft bij een auto handelaar uit 2011 met kmstand 189.000. Auto is volledig dealer onderhouden met bewijs van onderhoudsboekje.
Op zaterdag 4-3-17, precies 1 week later, werkt koppeling niet meer en auto staat stil.
Wij hebben voor aanschaf een keuring laten uitvoeren bij een erkende bmw dealer. Hierbij kwam dit euvel niet aan het licht.
Op maandag 6-3-17 heeft mijn man verkoper gebeld en op zijn aanraden naar een garage gegaan waar verkoper zaken mee doet.
Garage constateert :Dubbel massavliegwiel is kapot. En daarmee ook de koppeling en de drukgroep moeten worden vervangen.
Dinsdag 7-3-17 geeft verkoper aan dat kosten geheel voor onszelf zijn omdat wij geen extra garantie hebben afgesloten. Verkoper is niet aangesloten bij BOVAG of geschillencommissie.
Laten repareren bij door verkoper aangeraden garage zal iets in kosten gaan schelen, maar daarmee houdt zijn verplichting op meent verkoper.
Kosten om en nabij 1500€.

Mijns insziens hebben wij geen garantie afkopen nodig, omdat je als koper rechten hebt op een deugdelijk product, zeker als na 7 dagen dit euvel zich aandient en de auto niet meer rijdt.

Mijn vraag is wat gemiddeld de kosten voor rechtshulp zijn.
Als het probleem door de ingeschakelde rechtshulp opgelost wordt ZONDER gang naar de rechter, zijn de kosten voor rechtshulp dan voor ons?
Oftewel loont het financieel de moeite om betaalde hulp in te schakelen?

Wij zijn verzekerd voor rechtsbijstand, maar lezen nu in kleine lettertjes dat dit alleen geldt bij aanschaf NIEUWE auto...

U heeft inderdaad recht op een deugdelijke auto en dat lijkt er in uw geval niet op. Het doet er niet toe of u wel of geen garantie heeft. Ik raad u aan schriftelijk aangetekend een brief te sturen naar de verkoper en te vragen om herstel of vervanging van het gebrek binnen een redelijke termijn, bij gebreke waarvan u verdere stappen zult ondernemen. U kunt het zelf doen of overlaten aan een jurist. Ik kan u hierin bijstaan.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

De verkoper zou vandaag contact opnemen met de desbetreffende garage die het defect heeft geconstateerd. Hij zou ons dit vandaag laten weten maar hij heeft nog geen contact gezocht met ons. We geven hem nog 1 dag de tijd om te reageren. Dan gaan wij stappen ondernemen. Wellicht zullen wij uw hulp dan inschakelen. Mocht hij ons toch bellen met een coulance voorstel, wat is dan reeel en billijk? Of hebben wij gewoon recht op 100% vergoeding of volledig op zijn kosten laten repareren? Ps wij hebben voor aanschaf ook 2 testritten gemaakt en de verkoper heeft de auto afgeleverd met nieuwe APK.


De verkoper dient het gebrek volledig te herstellen of te vervangen, u heeft daar recht op. Ik zou in eerste instantie dan ook daarvoor gaan. Mocht u er samen niet uitkomen dan kan ik u in deze zaak bijstaan.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag