Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Op 15 februari 2017 heb ik tijdens een busreis schade opgelopen aan mijn telefoon. De buschauffeur remde plotseling doordat een personenauto de weg opreed, waardoor ik dusdanig tegen de stoel voor mij klapte, en mijn telefoon weliswaar door de bus heen vloog en het beeldscherm van mijn Samsung Galaxy S7 geheel kapot gegaan is. Naar aanleiding van dit ongeval heb ik contact opgenomen met de klantenservice van de vervoerder en heb ik een schriftelijke aansprakelijkheidsstelling ingediend. De schade van mijn telefoon bedraagt circa 250 euro, waarvan de vervoerder bereid is om 50% te vergoeden. Ik ben het hier uiteraard niet mee eens, omdat ik op geen enkele manier schuld draag voor de schade aan mijn telefoon. Mijn vraag is dan ook: kan ik eisen dat de vervoerder de volledige 100% van de schade vergoedt?

De vervoerder probeert de volle aansprakelijkheid enigszins te ontlopen en zou zich kunnen stellen op overmacht, wat overigens niet snel wordt aangenomen. Indien u uw schade kunt aantonen is het wellicht mogelijk om meer vergoeding te verkrijgen. U kunt de vervoerder melden dat u niet akkoord gaat met de gedane vergoeding en volledige vergoeding wenst. Afhankelijk van het type toestel, bouwjaar, staat etc. zou dit mogelijk moeten zijn. Heeft u ook nog letsel opgelopen, dan kunt u deze ook claimen. Het is dan aan te raden om een letselschadespecialist in te schakelen. Desgewenst kan ik u in deze zaak bijstaan. Onze kosten zullen dan worden vergoed door de vervoerder als aansprakelijkheid is erkend.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank voor uw bericht. Ik ga wederom contact opnemen met de vervoerder en melden dat ik het niet eens ben met hun beslissing en de volledige schade aan mijn telefoon vergoed wil hebben. Zelf heb ik gelukkig geen letsel opgelopen. In hoeverre is de vervoerder volledig aansprakelijk voor de schade aan mijn telefoon?


Afhankelijk van de staat, type van uw telefoon wordt in beginsel de dagwaarde vergoed. Het gedane voorstel lijkt mij ietwat laag en kunt u proberen een hogere vergoeding te bedingen. Voor schade aan beeldschermen kan echter een maximum gelden, afhankelijk van de voorwaarden van de verzekeraar van de vervoerder.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag