Overheid, Gemeente, Vergunning
Particulier
Het gaat om een situatie waarbij handhavers van de gemeente Den Haag labels aan fietsen plaatsen om te kijken of deze wel/niet worden gebruikt. Indien deze langer dan twee weken staan worden ze verwijderd.
Naast het goed zichtbare label aan het stuur blijken ze nu ook dunne tiewraps aan het frame en spaken te bevestigen om te controleren.
Er is sprake van directe bestuursdwang toegepast door een handhaver. Veel gemeenten met een station kennen meestal al wel een vorm van handhaving op het fietsparkeren. Deze bevoegdheid is gebaseerd op artikelen 1:3, 4:81 (bevoegdheid tot vaststellen beleidsregels) en 5:21 van de Algemene wet bestuursrecht (bestuursdwang door de overheid). De beleidsregels worden vervat in een Algemene plaatselijke verordening van de gemeente en er kunnen nog bepaalde (fiets)nota’s bij horen. U kunt dus het beste kijken bij wat uw gemeente aan beleid heeft m.b.t. handhaving op het fietsparkeren.
Een APV dient als vaste gedragslijn voor de omgang met onjuist geparkeerde fietsen. Het kan dus zijn dat uit die vaste gedragslijn volgt dat de fietsen in de gemeente waar u woont, die hinderlijk gestald staan in bijv. een looproute voor een ingang, worden voorzien van een tiewrap en de fiets verwijderen als die er na 2 weken nog staat.
Of het gevaarlijk is, dat kan ik niet goed inschatten. Als u uw fiets pakt, lijkt het mij dat fietsen lastig gaat met zo'n tiewrap om het frame en spaken. En dat merkt u al, denk ik, zodra u uw fiets pakt en nog voordat u gaat fietsen. Op het moment dat er massaal ongelukken gebeuren, is het wellicht verstandig dat de gemeente een andere oplossing gaat zoeken.