Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Door het tot tweemaal toe defect raken van een (niet moderne) touringcar waarmee wij (mijn vrouw, zoon en ik) een tweedaagse reis naar Londen maakten, is onze tweede dag volledig in duigen gevallen. Deze hebben we grotendeels in en om de bus door moeten brengen in plaats van in Londen centrum. Ook hebben we ca. 7 uur vertraging opgelopen in de thuisreis, waardoor ik noodgedwongen vrij van mijn werk heb moeten nemen, omdat we maandag ochtend om 7 uur (gebroken) thuis aankwamen i.p.v. de zondag avond.

Wat is mijn recht als consument in dezen voor wat betreft de hoogte van compensatie die ik kan eisen?

Van toepassing is artikel 507 van boek 7a , de reisovereenkomst, lees
1
De reisorganisator is verplicht tot uitvoering van de reisovereenkomst overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de reisovereenkomst redelijkerwijs mocht hebben.
2
Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de reisovereenkomst redelijkerwijs mocht hebben, is de reisorganisator verplicht de schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:
a.
de tekortkoming in de uitvoering van de reisovereenkomst is toe te rekenen aan de reiziger;
b.
de tekortkoming in de uitvoering van de reisovereenkomst die niet te voorzien was of kon worden opgeheven, is toe te rekenen aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of
c.
de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is te wijten aan overmacht als bedoeld in artikel 504 lid 3 onder b dan wel aan een gebeurtenis die de organisator of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de reisovereenkomst gebruik maakt, met inachtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen.

De reisorganisator zal een beroep doen op overmacht, echter ik vind dat men ter plaatse een alternatief had moeten bieden; dag-metrokaarten of een andere bus. Nu dat niet is gebeurd zou ik adviseren schadevergoeding te vorderen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag