Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Goedendag,

Ik heb afgelopen week via een online veiling een tv aangeschaft. Mij is echter het nodige onduidelijk voor wat betreft de garantie en wil de situatie graag aan u voorleggen en hoop dat u mij hieromtrent kunt adviseren.

De omstandigheden:
- Ik heb de tv als particulier gekocht via een zogenaamde ‘online veiling’, dus geen ‘executoriale veiling’ of ‘openbare veiling’, maar een ongedwongen veiling van een opdrachtgever die via de betreffende online veiling een diversiteit aan producten ter veiling aanbood waarbij geen mogelijkheid was om de artikelen vooraf te kunnen bezichtigen.

- Er was herroepingsrecht van 14 dagen beschikbaar.

- Ik heb via de e-mail van de opdrachtgever van de betreffende veiling de navolgende informatie ontvangen omtrent de herkomst van de TV: “De producten die wij verkopen die niet volledig nieuw meer zijn worden als volgt vergaard: een consument retourneert het artikel binnen 14 dagen, wij krijgen deze artikelen binnen. Deze producten testen wij op werking en uiterlijk en verkopen wij dan weer binnen een maand aan onze klanten. Het product is maximaal 3 maanden na eerste aankoop (van de eerste consument) bij de tweede consument. Dit betekent dat als het product 1 jaar garantie heeft gehad, het nu minimaal nog 9 maanden garantie heeft. Een product dat normaal 2 jaar garantie heeft, heeft nu dus minimaal 1 jaar en 9 maanden garantie. Hoeveel garantie u precies tot op de dag heeft kunnen wij u niet vertellen, daar het verschilt van product tot product hoelang het product precies na eerste aankoop bij de tweede koper is aangekomen.”

- De tv die ik heb ontvangen blijkt ongebruikt te zijn geweest, een zogezegd ‘open doos’ model. Alles zat nog in het folie verpakt. Op de achterkant van de tv kon ik aflezen dat de tv in juni 2016 is gefabriceerd.

- Er zat daarnaast ook een garantiekaart van de fabrikant bij waarop stond aangegeven dat op het product 3 jaar garantie wordt verleend onder de navolgende voorwaarde: “De garantie is alleen geldig wanneer de garantiekaart volledig is ingevuld en samen met de originele aankoopbon of –bevestiging waarop duidelijk het serienummer vermeld staat, wordt overlegd.“ In dat kader wens ik toe te voegen dat de garantiekaart in een afgesloten plastic verpakking zat in de afgesloten doos. Deze garantiekaart kan dus niet worden ingevuld zonder dat de doos wordt opengemaakt en het plastic wordt opengescheurd. Hoe dan ook, deze garantiekaart is dus niet ingevuld.

Het probleem:
- Ik heb contact gezocht met de fabrikant om duidelijkheid te krijgen omtrent de garantieperiode. De fabrikant meent echter dat ik geen recht heb op enige vorm van garantie omdat de aankoop via een veiling is gedaan. Ik betwist dit uiteraard, temeer er via http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/ALL/?uri=CELEX:31999L0044 is terug te vinden onder artikel 1 lid 2b dat alleen goederen die executoriaal of anderszins gerechtelijk worden verkocht zijn uitgesloten. Daar is hierbij geen sprake van daar dit een ongedwongen online veiling betreft zonder mogelijkheid op bezichtiging vooraf.

- Daarnaast staat onder Artikel 3 aangegeven dat lidstaten kunnen bepalen dat tweedehandsgoederen die worden verkocht op een openbare veiling, waarop de consument in eigen persoon aanwezig kan zijn, niet als consumptiegoederen worden beschouwd. Daar het geen openbare veiling betreft kan dit artikel naar mijn inzien daardoor al niet van toepassing zijn in deze situatie. Mocht dat echter toch wel zo worden gezien, dan vraag ik mij af of er kan worden gesproken over een tweedehands artikel. Immers betreft het een ongebruikt product welke binnen 14 dagen retourrecht naar de verkoper is teruggestuurd, dat is lijkt mij geen tweedehands product?

- Mocht het desalniettemin toch als een tweedehands product worden gezien dan staat er op de website van de fabrikant het navolgende: “De garantie is vanaf de aankoopdatum door de eerste klant van toepassing, en is slechts overdraagbaar tussen eindgebruikers.” In dat geval zou dus de aankoopdatum van de persoon die het product heeft geretourneerd binnen 14 dagen leidend zijn. Echter is dus niet de exacte aankoopdatum bekend anders dan dat ik uiterlijk binnen 3 maanden, gezien het schrijven van de verkoper van de tv, nadat de tv eerder was geretourneerd de tv in mijn bezit heb gekregen. In dat kader lijkt mij dan dat mijn nog resterende garantie 36 maanden (3 jaar) minus 3 maanden, nog 33 maanden is.

- En zelfs als dat nog als discutabel zou worden gezien, dan is er nog altijd de fabricatiemaand van juni 2016 zoals op de tv te zien is. Uitgaande van het meest negatieve scenario (voor mij) dat de tv op 1 juni 2016 is gefabriceerd en tevens op diezelfde dag aan de eerste eindgebruikers is verkocht, de tv daarmee toch als tweedehands zou worden gezien en ik daarmee als tweede eindgebruiker zou worden gekwalificeerd, dan zou dat betekenen dat de tv inmiddels iets langer dan 9 maanden geleden verkocht is en er dus nog tot 1 juni 2019 (dan zijn er immers 3 jaren verstreken) fabrieksgarantie van de fabrikant zou moeten zijn zoals zij zelf hebben vermeld op de garantiekaart. Ik kan bovendien met de factuur van veiling aantonen de tv op legitieme wijze te hebben verkregen.

Kortom, mijn vraag is dan ook, op basis van bovenstaande feiten, heb ik recht op garantie en zo ja hoe lang?

Nou, het probleem is natuurlijk dat de eerste eigenaar zich niet als garantiegerechtigde heeft gemeld bij de fabrikant, anders had u gebruik kunnen maken van het nevenrecht . De oplossing zit m denk ik in de voorwaarden die de fabrikant hanteert , wellicht is er een hardheidsclausule. Maar iets gedaan krijgen is nog best lastig.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag