Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb een waardebon aangeschaft bij een bekende (nog bestaande) franchise van <nu onbelangrijk> van €150 voor een paar schoenen. Deze waardebon heb ik gekocht op 24-08-2014. Door omstandigheden heb ik deze bon nooit weg kunnen geven en is hij in een oude portemonnee in een doos beland. Tijdens het verhuizen kwam deze waardebon weer boven water.

Ik heb geprobeerd deze bon in te ruilen, de locatie is veranderd, maar de winkelketen had besloten niet meer in zee te gaan met de huidige franchisenemer. In dezelfde stad zijn ze met een nieuwe ondernemer in zee gegaan op een andere locatie. De eigenaar van de winkel waar ik de waardebon had gekocht is onder een andere naam verder gegaan.

Het bedrijf wat op mijn waardebon staat zegt mij niet te kunnen helpen, aangezien zij het bedrag nooit zouden hebben ontvangen, die zou geïnd zijn door de franchisenemer waarmee zij niet meer samenwerken. Ze wilden mij wel riant tegemoetkomen om hun goede naam te bewaren, vandaar dat ik de naam van het bedrijf niet noem. Bij de locatie waar ik mijn waardebon had aangeschaft gaven ze aan mij niet te kunnen helpen omdat ze niet meer onder dezelfde naam verder gingen. "We hebben dit vaker meegemaakt", "Wij kunnen u een korting geven van 10% op uw aankoop" was het devies. Dat vind ik een erg magere tegemoetkoming, vooral ook omdat ik de volledige waarde van mijn waardebon verwacht.

Ik heb de waardebon, alsook de gesigneerde aankoopbon en zo nodig kan ik alle bankgegevens opvragen. De man waar ik mijn waardebon heb gekocht is eigenaar van de nieuwe zaak op dezelfde locatie, dat is in ieder geval niet veranderd.

Hoeveel rechten heb ik nog? Nergens is een einddatum van mijn waardebon aangegeven. Maar ik heb wel betaald voor een product die mij nooit geleverd is. Het gaat ook niet om een faillissement van de eigenaar, maar de keten heeft besloten niet meer met hem in zee te gaan als franchisenemer. Ik vind persoonlijk een waardebon van €150 nogal veel. Wat kan ik nog doen?

De namen zijn aangepast omdat ik de bedrijven geen schade wil berokkenen in een vroeg stadium.

Als men u redelijk tegemoet komt zou ik het er maar bij laten. Zelfs als u rechtens gelijk heeft, wat ik bestrijd omdat de franchise is opgeheven en u geen vordering heeft op de huidige winkelier ( andere rechtspersoon) , ook als is hij dezelfde man; moet u zo veel moeite en tijd besteden aan het gelijk halen, dat is zinloos. Daar kom nog bij de waardebonnen niet levenslang bestendig zijn. Er dient een redelijke inlevertijd aan gekoppeld te moeten worden door de wet ( 6:248BW) van een jaar , hoogstens twee jaar.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag