Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Ik heb een geschil met onze verhuurder. En ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet.
Het zit zo. Wij hebben vorig jaar een huurwoning betrokken en na enkele weken kwamen we helaas enkele gebreken tegen. Zo heeft de verhuurder onder andere een loodgieter langs gestuurd om het doucheputje grondig te reinigen, deze was lange tijd niet gereinigd en behoorlijk verstopt.
Nu hadden wij begin dit jaar wederom wat gebreken aan onze woning. Het doucheputje was wederom behoorlijk verstopt. Net als vorig jaar hebben we zelf een aantal pogingen ondernomen om deze te ontstoppen maar dit lukte ons niet. Toen hebben wij een e-mail gestuurd naar onze verhuurder. In deze e-mail hebben wij nog twee gebreken aan onze woning genoemd. Zo had de CV-installatiemonteur ons gewezen op de noodzakelijkheid van een koolomonide-melder in onze woning. En onze douchekop was lek. Hoewel wij dus pas 5 maanden in de woning woonden, bleef het doucheputje verstopt en spoot het water van alle kanten uit onze douchekop. Nadat wij een week later nog een herinnering hadden gestuurd, zijn we telefonisch benaderd door de afdeling Onderhoud van onze verhuurder. De koolominoxide-melder moesten we zelf aanschaffen als we die wilden en voor het overige zou de loodgieter worden gestuurd. Omdat de verhuurder dit duidelijk aangaf en wij toch graag een koolmonoxide-melder wilden, hebben wij deze zelf aangeschaft. De week daarna is de loodgieter langsgekomen om de gebreken aan de douche te repareren.
Hiermee leek alles opgelost te zijn. Wij waren dan ook verbaasd dat wij deze maand een nota van onze verhuurder ontvingen. Namens de eigenaresse werd aan ons de vervangen douchekop doorbelast. Omdat wij het vreemd vinden dat onze verhuurder dingen aan ons doorbelast zonder dit van tevoren aan te geven, neem ik telefonisch contact op. De verhuurder dreigt vrijwel onmiddellijk met een gang naar de rechter als ik de nota niet op tijd betaal. Nu besluit ik een nette e-mail te sturen naar mijn verhuurder met mijn bezwaren.
De reactie van mijn verhuurder is dat wij als huurder verplicht zijn tot het verrichten van kleine herstellingen, dat wij dit hadden moeten weten en noemt een aantal wetsartikelen waar dit uit blijkt. Onze verhuurder heeft ons echter op geen enkele manier laten weten dat er in onze woning op onze kosten een nieuwe douchekop zou worden geplaatst. Zij hebben zelf voorgesteld om een loodgieter langs te sturen om de gebreken aan onze douche te herstellen. Wat wij ook zeer vreemd vinden is dat de verhuurder wel duidelijk aangeeft dat we zelf desgewenst een koolmonoxide-melder moeten aanschaffen, maar niet aangeeft dat ze op onze kosten een nieuwe douchekop gaan plaatsen. Ook vinden wij het vreemd dat wij pas na 3 maanden te horen krijgen dat de eigenaresse iets aan ons doorbelast.
Ik ben mij gaan verdiepen in de wetgeving omtrent het verrichten van Kleine Herstellingen in huurwoningen. En ik ben er achter gekomen dat een huurder inderdaad verantwoordelijk is voor het verrichten van kleine herstellingen.
Wat ons betreft gaat het geschil hier ook niet over. Net als met de aanschaf van de koolmonoxide-melder, zijn wij uiteraard zelf bereid dingen aan te schaffen of te herstellen aan onze woning als wij volgens de wet hier zelf voor aansprakelijk zijn. Hier is het echter zo dat onze verhuurder ons geen inspraak heeft gegeven in de wijze waarop een gebrek herstelt had kunnen worden. Ook is er niet om instemming gevraagd . De verhuurder heeft bovendien gekozen voor een relatief dure douchekop.
Wij hebben niet zelf de mogelijkheid gehad om een keuze te maken of om zelf deze kleine herstelling/ vervanging te doen en nu probeert onze verhuurder deze onnodig hoge kosten achteraf aan ons door te belasten.
Buiten het feit dat wij het absoluut niet chique vinden van onze verhuurder, hebben wij juridisch ook een punt? Volgens ons huurcontract zijn verplicht om gebreken aan onze woning te melden aan onze verhuurder. Heeft onze verhuurder dan recht om op onze kosten deze gebreken te herstellen? Hebben wij als huurder nog enige inspraak?
Alvast bedankt voor uw tijd en eventuele reactie!

Het is juist dat kleine reparaties voor rekening van de huurder komen en u dus zelf kunt uitmaken hoe u die reparatie laat verrichten. De verhuurder kan simpelweg geen extra kosten aan u doorbelasten door het sturen van een loodgieter ter reparatie van de douchekop. U hoeft gebreken die voor uw eigen rekening komen niet te melden, zodat de verhuurder zich daar later niet op kan beroepen om eventuele kosten door te belasten. Als de verhuurder toch zonder enig overleg de kleine reparatie uitvoert, dan hoeft u aldus niet akkoord te gaan met de nota. Ik raad u aan dit schriftelijk aan uw verhuurder te melden.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag