Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Hallo,

Vorig jaar in juli 2016 is mijn nieuwbouwappartement opgeleverd. Het betreft een beneden-appartement. 3 dagen na de oplevering een behoorlijke lekkage gehad n.a.v. een kapotte kraan bij de bovenburen. Is destijds opgelost na veel en moeizaam contact met de aannemer: die wilde destijds aan het herstel niet veel doen, omdat het personeel bouwvak had.
Enkele dagen daarna heb ik nog een lekkage gehad in de wasruimte. Daar was een ring van de afvoer niet goed aangedraaid, vloer blank maar snel opgelost. Geen melding van gemaakt.
Zaterdag 27 mei 2017 kreeg ik de melding dat mijn buren een lekkage hadden, aan de kant van mijn muur/woning. Ben toen gelijk gaan kijken, geen schade vooralsnog. Diezelfde avond en de ochtend erna is de loodgieter langsgeweest bij mijn buren en hun bovenburen, daar het vermoeden was dat de lekkage bij de bovenburen vandaan kwam. De loodgieter kon het lek niet vinden maar in overleg met de (schuin) bovenbuurman zou hij zijn hoofdkraan dichtgedraaid hebben. Zondag 28 mei verergert de lekkage en komt het water in mijn woning zowel op de slaapkamer als badkamer tevoorschijn. Het trekt door en stroomt vervolgens de badkamerlamp uit. Gevolg: behoorlijke schade aan badkamer- en slaapkamerplafonds. Laminaatvloer tevens bol gaan staan bij overgang van slaapkamer naar badkamer.

De betreffende zondag 28 mei heb ik tijdens het "stromen" van het water 3 keer telefonisch contact gehad met de (schuin) boven buurman. Hij maakte zich niet druk daar hij naar eigen zeggen zijn hoofdkraan dicht had zitten. Als vve secretaris zag hij geen noodzaak om van een verjaardag in de buurt naar onze woningen te komen.
Na komst van brandweer en flink aandringen kwam hij uiteindelijk toch naar huis. Wat bleek: zijn hoofdkraan zat niet goed dicht. Na het dichtdraaien stopte het water met stromen. Oorzaak: een kapotte s-koppeling bij zijn badkamer.

Ik heb hiervoor diverse kosten gemaakt die ik graag terug zou willen zien. De vraag is echter: kan ik hier iemand voor aansprakelijk stellen? Zo ja, betreft dat de aannemer of de bovenbuurman? Ik neem aan dat zoiets onder garantie valt vanuit de aannemer en dat dit niet binnen 1 jaar al kapot gaat. Aan de andere kant: het water was niet bij mij terecht gekomen als de bovenbuurman zijn hoofdkraan goed had dichtgedraaid.

Kosten die ik oa gemaakt heb: 3 vrije dagen (vooralsnog). Echter er volgen nog herstelwerkzaamheden waarvoor ik ook vrij zal moeten nemen. Telefoonkosten voor bellen met verzekeringen, VVE, aannemer, noem maar op. Gewoon enorm veel ongemak.
Tevens: ik voel me niet echt "veilig" meer in mijn woning als het gaat om water/lekkages. Dat is nu natuurlijk het ergst, dat zakt later wel weg maar het heeft geen goed gedaan.

Wat kan ik in deze situatie het beste doen?

U dient de bovenbuurman waarvan de hoofdkraan niet goed dicht zat aansprakelijk te stellen voor de ontstane schade. Bent u verzekerd voor de schade meldt dit dan aan uw verzekeraar, die de schade onderling met de andere verzekeraar zal regelen. De schade die u daadwerkelijk lijdt komt voor vergoeding in aanmerking, ook de zogenaamde gevolgschade. Kosten die u heeft gemaakt voor vrije dagen, telefoneren etc. worden - hoe vervelend dan ook- meestal niet vergoed, maar zou ik wel meenemen op het schadeformulier.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag