Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Een aantal weken geleden geleden heb ik een Kia Sportage occasion gekocht bij een Hyundai dealer. Ik had zelf een Opel Corsa, die heb ik daar ingeruild. De verkoper heeft een proefrit in de Opel Corsa gemaakt en wij in de Kia, wij zijn uiteindelijk tot een overeenstemming gekomen. Op dat moment brandde er in mijn Opel Corsa het management lampje. Ik zou dit na laten kijken bij een garage. In de week erna heb ik de Opel uit laten lezen en er kwam naar voren dat de uitlaatgassen 1 maal over de waarde heen was gegaan, met als gevolg dat het lampje is gaan branden. Zij hebben het systeem gereset en er werd mij verteld dat ik het aan moest kijken en als het terug zou komen zouden ze iets moeten vervangen met een kostenplaatje van 150 euro exclusief btw. Onderweg naar de Hyundai dealer om de Kia Sportage op te halen ging het lampje weer branden. Ik ben doorgereden en bij aankomst bij de Hyundai dealer heb ik het hele verhaal verteld en gezegd dat het lampje onderweg weer is gaan branden. De verkoper zei dat het geen probleem was en zij hem uit zouden lezen en het op zouden lossen. De verkoper aanvaardde dus de auto met het brandende lampje. Een week later belt de verkoper mij op met het verhaal dat zij nadat wij de auto ingeruild hebben nog een aantal mankementen hebben gevonden waaronder: gescheurde carterpan, lekkende schokbreker en iets met de airco. Hij stelde mij de vraag of ik aan de reparatie mee wilde betalen. Ik heb toen verteld dat hij de gelegenheid heeft gehad om de auto na te kijken en ik dus niet mee wil betalen aan de reparatie. Nu krijg ik afgelopen maandag een email van de verkoper waarin hij vertelt dat de reparatie aan het motormanagement lampje 2800 euro heeft gekost. De verkoper vraagt of ik 1425 euro wil mee betalen aan deze reparatie.

Wat zijn hierin mijn rechten en plichten? Moet ik nu gaan mee betalen?

kort gezegd : u heeft de auto ingeruild en verteld over het lampje.

De garagehouder heeft geen recht om u alsnog een rekening te presenteren.

Beoordeel dit antwoord:

Van een dealer mag verwacht worden dat hij deskundig omgaat als het gaat om een inruil. De verkoper kan niet later eventuele gebreken voor uw laten komen, tenzij u bewust iets verzwegen zou hebben. U hoeft dus niet mee te betalen daar de reparatie voor rekening komt van de verkoper. Mocht de verkoper volharden in hun standpunt dan kan ik u in deze bijstaan. Neemt u daartpoe direct contact met mij op.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag