Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Beste meneer/mevrouw,

Afgelopen december hebben wij een auto gekocht bij een autogarage. De eigenaar van de garage/verkoper heeft mondeling (niet op papier) aangegeven dat er een half jaar garantie bij de auto zat. Hier heb ik twee getuigen bij (mijn zus en zwager).

Vanaf januari ontstond er een probleem met de auto. Er lekte koelvloeistof weg. Vanaf dat moment zijn wij iedere maand terug gegaan naar de garage, omdat het probleem na iedere reparatie nog niet verholpen was. In mei zijn wij zelfs twee keer teruggegaan, omdat de auto dus koelvloeistof bleef verliezen. De laatste keer in mei moest ik de auto langere tijd laten staan (ongeveer twee weken). De monteur die aan de auto heeft gewerkt, gaf aan dat er een scheur in het motorblok zat. Hij gaf tevens aan dat het probleem doorgegeven was aan de eigenaar van de garage en die zei: "ik kijk wat ik eraan doen kan". Vervolgens heeft hij de motor vervangen voor een 2e hands motor en hiermee was het probleem verholpen. Dit alles heeft binnen het half jaar van de garantie plaats gevonden. Voor alle reparaties heeft de eigenaar van de garage geen kosten gerekend. Voor het verwisselen van de motor heeft de eigenaar geen toestemming aan mij gevraagd en dit viel ook binnen 6 maanden na aankoop.

Afgelopen week (ruim 1,5 maand na de vervanging) belt de eigenaar van de garage mij op om rond de tafel te gaan zitten over de kosten van de laatste reparatie. Daarnaast zei hij dat er bij de laatste reparatie nog wat kleine dingen zijn gerepareerd. Daar moet ook over overlegd worden.

Mijn vragen hierbij zijn:
- Volgens andere mensen heb ik sowieso drie maanden recht op garantie. Klopt dit?
- Ik ben binnen een maand na aankoop teruggegaan naar de garage met dit probleem. Vallen de volgende reparaties voor hetzelfde probleem onder de garantie?
- Kan de eigenaar van de garage mij verplichten om te betalen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet

U heeft volledige garantie en is niet beperkt tot 3 maanden
De gebreken die zich openbaarden vallen allen onder de garantie
De eigenaar kan u niet verplichten om te betalen.

Beoordeel dit antwoord:

U heeft recht op een deugdelijke auto onafhankelijk of er wel of geen garantie is. Een scheur in de motorblok is wel een heel serieus probleem. Feit is dat de verkoper kosteloos over moet gaan tot reparatie of herstel en dat hij ook moet overleggen met u bij andere kleine reparaties. De genoemde gebreken dienen voor zijn rekening te komen, zodat u niet verplicht bent hier aan mee te betalen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor de hulp. Ik kan nu met een gerust hart naar het gesprek.


Graag gedaan! Mocht de verkoper onverhoopt toch een andere mening zijn toegedaan, dan kunt u direct contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag