Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Beste,
Ik heb een keuken gekocht bij Hagemeyer Keukens van de Hagemeyer Groep te Amsterdam.
Het eerste blad was verkeerd gezaagd, waarna na enige tijd een 2e keukenblad gratis gemonteerd werd. Omdat het keukenblad uit een hoek bestaat, dus uit 2 bladen en er slechts 1 blad vervangen werd bleek de montage niet helemaal goed mogelijk. Dit komt omdat de eerste set bladen met geweld op de freesnaad losgemaakt moesten worden, waarna het nieuwe stuk weer gelijmd moest worden op de freesnaad aan het oude stuk. Bovendien bleek dat het in-gefreesde stuk aan de bladen van het oude blad en het nieuwe blad niet precies gelijk te zijn. Waarschijnlijk omdat er tussen het frezen van de bladen enige maanden tijd zat. Reden kan zijn een net iets anders afgestelde frees. Beide bladen hadden dus gelijktijdig vervangen moeten worden, omdat er dan sprake zou zijn van gelijktijdige bewerking van de keukenbladen en dus met dezelfde freesmachine met uiteraard dezelfde afstelling. Dit is door Hagemeyer onderkend en die hebben dit doorgespeeld naar de bladenfabrikant, die op hun beurt 2 nieuwe bladen hebben geleverd aan Hagemeyer.
Het probleem is nu dat Hagemeyer de bladen wel wil vervangen, maar van mening is dat ik de montagekosten hiervan ad €679,50 moet betalen (voor de bladen hoef ik niets te betalen).
Dit lijkt mij zeer onterecht aangezien Hagemeyer moet leveren wat is afgesproken, dus ook een onbeschadigd keukenblad.
Graag uw advies.

Omdat ik die montagekosten niet wil betalen heb ik Hagemeyer voorgesteld de bladen te leveren aan mijn huisadres alwaar de keuken ook geïnstalleerd is en dat ik dan maar zelf de bladen vervang.
Hagemeyer ging hier niet mee akkoord, dus die afspraak staat niet.
Nu heb ik bericht van Hagemeyer gekregen dat de bladen zijn aangekomen in hun magazijn en dat ik die zelf moet komen ophalen en dan zelf moet monteren. Tevens eist Hagemeyer dan ik dan ook maar even de oude bladen eerst moet demonteren en die oude bladen gelijktijdig met het ophalen moet inleveren. Hun eis is bovendien dat de oude bladen onbeschadigd door mij moeten worden ingeleverd bij hun magazijn anders krijg ik de nieuwe bladen niet mee. Dit is echter zo goed als onmogelijk, omdat de bladen door hun monteur juist zijn beschadigd tijdens de montage. Dit is ook onzinnig, omdat het blad toch door Hagemeyer wordt weg gegooid.
Saillant detail de monteur die bij mij de bladen heeft geïnstalleerd woont op ca. 1 km van mijn huis en zou dus de bladen mee kunnen nemen en op weg naar zijn eigen huis de bladen bij mij kunnen afleveren.

Een wetenswaardigheid is dat het eerste blad na vervanging bij mij is achtergelaten, omdat Hagemeyer daar niets aan had en het toch vernietigd zou worden. Dus de oude bladen bij hun magazijn onbeschadigd inleveren is zo goed als onmogelijk en daardoor de nieuwe bladen niet meekrijgen lijkt op pesterij. Alsof het mijn schuld is dat zij de eerste keer met een blad kwamen dat verkeerd gezaagd was en het tweede blad tijdens montage van hun monteur werd beschadigd, omdat het niet goed paste, cq. niet goed gefreesd was.

Het lijkt mij dat Hagemeyer verplicht is de bladen aan mijn woonadres af te leveren en gratis moet monteren.

Mijn voorstel van zelf monteren na levering op mijn huisadres is door Hagemeyer afgewezen, dus daar kunnen zij zich niet op beroepen. Bovendien zou het niet misstaan als ik daar een kleine vergoeding voor zou krijgen. Dus een deel van de montagekosten van € 679,50, waar tot op heden niet over gesproken is.

Mijn wens:
Ik heb eigenlijk geen zin in weer een Hagemeyer monteur in huis. Laat Hagemeyer de bladen en toebehoren maar bij mij thuis afleveren en dan monteer ik de bladen wel ter zijnertijd. De oude bladen zijn dan dus niet, althans niet per direct, beschikbaar voor Hagemeyer ter vernietiging. Ik eis niet dat Hagemeyer de oude bladen later ook nog eens ophaaldt Een kleine montage vergoeding van Hagemeyer aan mij zou natuurlijk op zijn plaats zijn.

Wat een vervelende situatie. Van belang is welke afspraken er zijn gemaakt t.a.v. de montage van de bladen c.q. keuken. Gaat het om een complete keuken dan ligt het in de reden dat de bladen vakkundig geplaatst moeten worden en Hagemeyer daar geen extra kosten voor dient te vragen. Is er schade veroorzaakt door het bedrijf dan dient dit tevens te worden hersteld op hun kosten. Het lijkt erop dat zij u in de tang hebben in de hoop dat u akkoord gaat met hun voorwaarden. U kunt hen schriftelijk in gebreke stellen om alsnog de bladen te herstellen, en ook om de oude bladen weer terug mee te nemen. Doet u dit liever zelf dan geeft u dit aan in uw brief, waarbij een montagevergoeding niet valt af te dwingen maar geheel uit coulance voldaan kan worden. U kunt de brief zelf opstellen of overlaten aan een jurist. De praktijk leert dat er dan eerder actie wordt genomen. Desgewenst sta ik u hierin bij.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag