Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Ik heb een vakantiehuisje dat ik verhuur via verschillende websites. Een aantal weken geleden kreeg ik per email een boekingsverzoek/reservering. Ik heb de gasten een huurovereenkomst gestuurd met betalingsverzoek. Ik heb het huisje voor dat weekend, vrijdag t/m maandag geblokkeerd op alle websites. Daarna vroegen de gasten of het eventueel ook donderdag t/m zondag zou kunnen. Ik heb daarop geantwoord dat het prima is als er de midweek ervoor niet wordt geboekt en dat ik de beheerder moet benaderen en dat ik ze het de maandag ervoor kan laten weten. Hiermee gingen zij akkoord. Ik heb ze nog wel tweemaal herinnerd dat ik zowel de huurovereenkomst als betaling nog niet had ontvangen. Dit moet 8 weken tevoren of korter geregeld zijn. Dit zouden zijnde zondag ervoor in orde maken. Toen bleek dat de midweek niet werd geboekt heb ik de beheerder benaderd maar helaas was hij niet beschikbaar op de donderdag. Dit heb ik de gasten medegedeeld waarna zij het weekend annuleerden. Ik heb ze gemaild dat het zo niet werkt, zij hadden het weekend geboekt, zij vroegen mij daarna om een gunst voor een eventuele aanpassing van de dagen wat ik prima vond als dit mogelijk was geweest. Zij zijn het daarmee niet eens want volgens hun had ik de beheerder eerder moeten benaderen. Ik kan de beheerder niet voor meer dagen reserveren want als er een midweek was geboekt had ik hem niet nodig gehad op de donderdag. Ik heb de gasten proberen duidelijk te maken dat het weekend voor hun geboekt stond en dat zij aan hun verplichtingen moeten voldoen maar zij zijn het daar niet mee eens. Wat zijn hier onze rechten?

Ik zie het anders: partijen zijn samen in onderling overleg afgeweken van de eerdere afspraken. Het verzoek van 4 dagen verblijf kon niet worden ingewilligd. U had er beter aan gedaan te melden dat het extra verzoek op eigen rekening en risico zou zijn . Of u had kunnen vragen of men dan toch nog steeds het weekend van 3 dagen wilde verblijven. Het is dus geen gunst maat een nieuwe overeenkomst. Wat voor algemene bepalingen hanteert u bij de verhuur van het huis?

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hartelijk dank voor uw reaktie. De volgende keer moet ik daar dus duidelijker in zijn. Het was geen nieuwe overeenkomst, zij vroegen het als een verzoek, "niet geschoten is altijd mis". Dat zij mijn antwoord anders geinterpreteerd hebben is duidelijk. Tot nu toe is het allemaal heel gemoedelijk gelopen en dus had ik deze reaktie van potentiele huurders niet verwacht. Nogmaals hier heb ik veel van geleerd en zal dat de volgende keer ook zeker vermelden.

Ik begrijp niet helemaal wat u onder algemene bepalingen verstaat, in het contract staat dat 8 weken tevoren of korter als er later geboekt wordt, moet de huurovereenkomst getekend en de betaling gedaan zijn en vindt er geen restitutie plaats.


Volgens de wet is er wel een nieuwe overeenkomst ontstaan ook al staat er niets vast op op papier. ( maar wel in e-mail of telefonisch ) Men wilde de vakantie langer boeken , welke vraag door u is aanvaard als nieuwe opdracht tot verhuur.. U kunt een en ander, hoe een overeenkomst tot stand komt en de voorwaarden waaronder en/of wijzigingen plaatshebben onder welke noemer ook., in uw algemene voorwaarden opnemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag