Stel vraag

Particulier


Op 26 september ben ik gedagvaard, dit is onterecht en dat heb ik duidelijk gecommuniceerd naar de deurwaarder Van den Bergh en partners en de eiseres Youfone, Direct Pay en Webcasso. In de weken voor de zitting heb ik hen aangegeven dat de dagvaarding ingetrokken dient te worden maar dat ik daar dan wel tijdig op de hoogte van zou moeten worden gesteld omdat ik bang ben juridische kosten te maken en dat ze dan de dagvaarding dan alsnog last minute in zouden trekken omdat ik echt een punt heb in mijn verweer. Telkens gaven alle partijen aan dat ze niets met mijn verweer kunnen doen en dat de zitting wel zou doorgaan. Op vrijdagmiddag 20 oktober heb ik onder andere nog een laatste keer gebeld met webcasso. De dinsdag erna zou de zitting zijn en wederom kreeg ik te horen dat het door zou gaan. Op 24 oktober was de zitting, toen ik binnen werd geroepen zei de (sympathieke) rechter direct "U mag gaan, ze hebben het proces gistermiddag ingetrokken". Ik sta met mijn mond vol tanden. Men heeft het blijkbaar op het laatste moment toch ingetrokken en ik ben NIET op de hoogte gesteld. Ik ben wel heel blij dat ik toch maar zonder advocaat ben gekomen maar toch! De rechter legt uit dat ik niet hoef te accepteren dat het wordt ingetrokken en adviseert mij om vier weken bedenktijd te nemen alvorens ik beslis. Hij geeft als reactie op mijn uitleg dat het mij allemaal heel veel tijd en moeite heeft gekost en dat het hele gebeuren erg oneerlijk is, ook aan dat ik een tegenvordering kan doen als ik besluit niet te accepteren dat het proces in wordt getrokken.

Het oorspronkelijke factuurbedrag waar de hele dagvaarding over gaat, bedraagt een schamele 49 euro, desalniettemin wordt in de dagvaarding gedreigd met loonbeslag en openbare verkoop van mijn bezittingen (alle kosten voor mijn rekening, melding in dagblad!). Er werd tevens meineed gepleegd dat ik geen verweer had getoond: "Gedaagde heeft vooralsnog niet gereageerd waardoor een eventueel verweer in rechte tardief dan wel op zijn minst discutabel zou zijn. Deze procedure had wellicht voorkomen kunnen worden indien gedaagde eiseres tijdig doch in elk geval voorafgaand aan de procedure op de hoogte had gesteld van en dergelijk verweer" (enzovoort). Ik heb in de afgelopen maanden -2,5 maand voor de dagvaarding- meerdere A4's aan de kwestie gewijd, iedereen telkens op de hoogte gesteld, verteld dat ik het oorspronkelijke factuurbedrag wil betalen maar dan zonder de onwettige directe verhoging en ik kreeg pas twee dagen NA de dagvaarding het eerste inhoudelijke antwoord van direct pay terwijl zij degene is die de hele zaak heeft aangespannen en ik altijd nog op hun antwoord wachtte. Alles heb ik natuurlijk netjes in een dossier bewaard.

Ik ben niet van plan om youfone/direct pay/webcasso/van den bergh en partners er zo gemakkelijk van af te laten komen. Ik heb er echt dagenlang tijd in zitten en was in het begin zeer geneigd om het bedrag van de dagvaarding maar te betalen omdat ik er eerst absoluut niets van de inhoud ervan begreep en dacht dat ik het toch wel bij het verkeerde eind zou hebben en aan het kortste eind zou trekken.

Het heeft veel denken, nazoeken, opnieuw lezen en doorpluizen gekost om uit te vogelen dat de dagvaarding misleidend is en dat ik het echt bij het rechte eind heb. Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de mensen die zo'n onrechtmatige dagvaarding zou krijgen, het uit angst, onbegrip en tijdsgebrek zou betalen. Dat moet niet mogen in een eerlijke rechtstaat en daarom wil ik niet dat het proces wordt ingetrokken en wil ik een tegenvordering doen.

Wat is nu de beste manier om verder te gaan? Hoe werkt het, heb ik nu een advocaat nodig? Indien wel, hoeveel advocaatskosten kunnen maximaal worden vergoed en gaat dat van je persoonlijke 'vergoeding' af? Hoeveel kan ik eisen in de tegenvordering? Wat kan ik precies doen? Ik heb van de rechter begrepen dat de bedragen die uit worden gekeerd laag zijn dus dat is niet mijn motivatie, het gaat me vooral om het principe en ik werk er graag aan mee dat dit soort malafide werkwijzen van bedrijven als Direct Pay, webcasso en (ik denk ook) Van den Bergh en partners, worden gestopt. Ik vermoed dat deze bedrijven alles statistisch bekijken en berekenen en het probleem is dat men NIET (tijdig) luistert naar inhoudelijke argumenten van de klant. Dat moet echt stoppen. Wellicht dat het helpt als ze processen verliezen en voor alle kosten op moeten draaien, dat helpt de statistieken de goede kant op en wellicht leert men dan dat het financieel aantrekkelijker is om direct te luisteren naar mensen in plaats van achteloos schulden op te kopen en pittig dreigende dagvaardingen te sturen.

Ik heb gezien dat er behoorlijk wat te doen is over youfone/direct pay/webcasso/van den bergh en partners. Iemand die hier van dichtbij meer van weet of me tips kan geven, mijn vragen kan beantwoorden of me anderszins verder kan helpen, graag en bedankt!

Hartelijke groet uit het noorden van het land!

U hebt recht om de tot dan toe gemaakt kosten te vorderen. De kosten die u zelf maakt voor het voeren van verweer komen niet in aanmerking , wel zijn er kosten van het opnemen van een vrije dag en de kosten voor het reizen naar de rechtbank. Als een advocaat een tegeneis zou formuleren, uw eis , dan moet deze ook worden bewezen. Niet alle advocaatkosten krijgt u vergoed , meestal maar 300,-. Ik zou zelf andere wegen bewandelen op de wijze van handelen aan de kaak te stellen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor uw reactie! Heeft u een idee hoeveel het de tegenpartij in totaal kost als zij de zaak verliezen? Mij zullen ze dan dus nauwelijks iets moeten betalen maar de hele zaak zal toch wel wat kosten? Ik ben benieuwd hoeveel dat is.

Welke andere wegen zou u liever bewandelen?


De veroordeelde partij moet de eigen kosten dragen en uw kosten vergoeden , begroot op punten voor elke handeling die een juridisch adviseur voor u verricht, en uw kosten door het uitbrengen van de dagvaarding. Dat is niet zo veel als er aan uw zijde niet echt gevolgschade is maar slechts tijdrovende ellende in uw vrije avonduren. Sociale media en aansluiten bij andere klagers heeft soms meer zin om excuses te krijgen of een compensatie.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag