Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


momenteel heb ik een lease auto van mijn werkgever. de lease contract loopt af in mei 2018. Ik werk als consultant , elke dag ga ik naar klanten en heb een remote Office , dat wil zeggen dat alles wordt digitaal gewerkt, ik heb dus geen werkplek of een vast kantoor adres. Mijn direct kollega's zijn in de UK en DE, mijn mamanger in de UK.
In personeels handboek staat dat medewerker kan kiezen voor een zogenaamd Car Allowance bedrag die gelijk is aan de lease budget. in mijn geval is dat 700 EUR.
ik heb aan HR gevraagd om een berekening te doen als ik geen lease auto meer wil maar een eigen auto regel.
de berekening kwam als vog:
de 700 EUR word gesplits in 2 delen:
1- 485 EUR onbelast ( op basis van een reiskosten vergoeding, elke dag naar kantoor te gaan met een maximaal van 75KM enkele rit
2- 215 EUR belast (Rest van EUR 700)
daarnaast.
Ga ik vanuit huis naar een klant op 70 km van mijn huisadres dan kan ik niets declareren aangezien ik al voor 75km een vergoeding heb ontvangen.

Ten eerst, de werkgever gebruikt de car Alloance nu als resikosten.
tegen de fiscus zeggen ze dat ik elke dag naar kantoor kom, terwijl ik nooit ga naar dit kantoor.
ten tweede, als ik een vergelijking maak wanneer ze de EUR 700 bruto uitkeren en dan elke gereden zekelijk km vergoeden dan loop ik minimaal EUR 350 mis (Op basis van dagelijks 2* 80KM ).
Het bedrijf heeft ook nog een andere kantoor locatie die op 30 KM afstand vanaf mijn huisadres is, Werkgever gebruikt het meeste aantrekkelijk optie voor ze en niet voor de medewerker.

mijn vraag is: Mag de werkgever zomaar het bruto bedrag zomaar splitsen in twee delen?
- Mag de werkgever dit doen vanuit de fiscus gezien dat ik nooit op deze kantoor kom?
- Mag ik van de de werkgever vragen om toch het dichtsbij kantoor in mijn geval te gebruiken in de berekening ipv de verrste adres, gezien dit een paar 100 eurs's per maand schildt?

N.B. ik kan een voorbeeld van de berekeningen sturen als dit helpt om een beter beeld te krijgen.

Alvast bedankt.

Geachte heer,
Naast arbeidsrechtelijke aspecten zijn er ook fiscale.
Om een en ander te bezien en beoordelen ontvang ik graag de berekeningen. Daartoe kunt u rechtstreeks contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Goede middag,
bedankt voor de reactive. inmiddles heft mijn werkgever erkent dat de berekening fout was. Werkgever gat de Lease vergoeding bruto uitbetalen en daar na elke gereden zekelijk km betalen op basis van Methode 1 van de Belasting dienst (0.19) per KM.

Nogmaals bedankt voor u reactie


Graag gedaan. Gelukkig dat het probleem is opgelost.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag