Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


k heb bij een dealer een tweedehands auto van 13.000 euro gekocht. De auto betreft een drie jaar oude leaseauto met op de teller 70.000 kilometer. Ik heb bij deze auto geen Bovag garantie en geen aanvullende garantie bij de dealer gekocht. Nu na een korte tijd naar tevredenheid te hebben gereden is het multimediasysteem er mee gestopt. De auto rijdt verder nog prima en vertoond geen technische mankementen. Nu de verkoper weigert om de kosten voor vervanging van het multimediasysteem te betalen ben ik genoodzaakt geweest deze kosten zelf te betalen a la 2.500 euro. De maker van het systeem zei overigens dat het een feit van algemene bekendheid is onder autokenners dat het multimediasysteem in kwestie een notoir onbetrouwbaar systeem is. Nu de auto verder geen enkele technische mankementen vertoond en het echt alleen het multimediasysteem betreft vroeg ik mij af of het zin heeft om de dealer aan te spreken op non-conformiteit van de overeenkomst dan wel dwaling?

Non-conformiteit ziet in beginsel toe op het normaal gebruik van de auto. Een defecte multimediasysteem hoeft normaal gesproken geen hinder op te leveren, maar dit betekent niet dat u het gebrek hoeft te accepteren. De verkoper moet bij een koop binnen 6 maanden bewijzen dat de auto (en multimediasysteem) geen gebrek vertoonde. Slaagt hij hier niet in dan heeft u recht op kosteloze reparatie. Ik raad u dan ook aan de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen om over te gaan tot reparatie, bij gebreke waarvan u dit elders op zijn kosten zult laten doen of de koop gedeeltelijk zult ontbinden. Komt u er samen niet uit, neemt u dan direct en vrijblijvend contact met mij op voor overleg.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Ik had nog één vraag. Moet deze tekortkoming ook worden gezien als een toerekenbare tekortkoming? Een garage die ik er naar heb laten kijken zegt dat het systeem als notoir onbetrouwbaar te boek staat. Indien de verkoper dus weigert om de schade te vergoeden, kan ik deze kosten dan zonder meer op hem verhalen?


In beginsel is er geen sprake van een toerekenbare tekortkoming. Dit is pas het geval als de verkoper een defecte en/of onbetrouwbare systeem levert en u daardoor schade lijdt. Weigert de verkoper om het probleem op te lossen, dan kunt u prijsvermindering eisen of schadevergoeding.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt! Twee laatste vragen: als kan worden geconcludeerd dat er sprake is van non-conformiteit en de verkoper weigert herstel, kan ik de reparatie kosten dan verhalen op de koper? En als er sprake is van non-conformiteit, slaagt een beroep op dwaling dan ook? Stel dat ik bijvoorbeeld Primair een schadevergoeding ter hoogte van de reparatiekosten vorder en subsidiair verlaging van de koopsom achteraf met het bedrag van de reparatie, kan dat?


Bij non-conformiteit voldoet het product niet aan de overeenkomst en moet de verkoper overgaan tot herstel. Doet hij dit niet dan kunt u de koop ontbinden of schadevergoeding eisen. Ongebruikelijk is dat u zowel schadevergoeding eist als vermindering van de koopsom. Een beroep op dwaling zal in beginsel niet slagen, omdat er geen onjuiste voorstelling van zaken is tenzij kenbaar is geworden dat het multimediasysteem voor u essentieel is om de auto te kopen. V

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag