Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer, mevrouw,

Afgelopen week zijn er 5 pakketten op mijn adres bezorgd, echter met andere namen dan de mijne. Helaas hebben de buren de pakketten aangenomen, anders had ik ze aan de deur geweigerd. Vervolgens kwam een jongedame de pakketten ophalen, met het verhaal dat ze ze per ongeluk verkeerd had laten bezorgen. Uiteraard heb ik de pakketten niet meegegeven; ik had door dat hier sprake was van fraude. Ik heb contact opgenomen met de betreffende winkel en uitgelegd wat er aan de hand was. Zij konden bevestigen dat de orders op 5 verschillende accounts waren aangemaakt en een waarde hadden van 180 euro per order, dus 900 euro in totaal. De betreffende accounts hebben ze geblokkeerd.

Vervolgens hebben mij verzocht om de pakketten retour te sturen. Dat heb ik geweigerd en ik heb ze aangeboden dat ze de pakketten hier kunnen ophalen. Ten eerste omdat ik geen kosten wil maken om de pakketten naar een postkantoor te brengen en ten tweede omdat ik als afzender verantwoordelijk ben voor het correct aankomen van de pakketten bij de ontvanger. Als er onderweg iets gebeurt, dan zal ik een onderzoek in moeten laten stellen. De webwinkel heeft aangegeven dat ze gemaakte kosten alleen kunnen vergoeden in de vorm van een giftcard bij hun winkel, maar aangezien ik geen klant ben, en dat ook niet wil worden, ga ik daar niet mee akkoord. Ik heb uit coulance aangeboden om de pakketten dan te retourneren naar een fysieke winkel hier in de buurt, als ik daar dan een bewijs kon krijgen dat ik de pakketten had ingeleverd. Dit was niet mogelijk, omdat de webwinkel en fysieke winkels geen link met elkaar hebben. De enige mogelijkheid die me dus geboden werd was de pakketten per post terugsturen, en gemaakte kosten als winkelkrediet terug te krijgen.

Ik heb aangegeven dat ik daar niet mee akkoord ga, dat ik geen enkele juridische overeenkomst met de winkel heb die mij verplicht om zorg te dragen voor het retourneren van de pakketten en dat ik ze de mogelijkheid bied om de pakketten bij mij thuis op te komen halen. Daarna werd er gedreigd met incassoprocedures.

Ik wil graag van de pakketten af, maar ik wil niet de risico's en kosten die daarbij komen kijken. Hoe kan ik de winkel dwingen om de pakketten bij mij af te komen halen? En als dat niet kan, hoe wapen ik mij tegen de incassobureaus die ze langs gaan sturen?

Als u de pakketten niet hebt besteld dan bestaat er inderdaad geen overeenkomst tussen u en de verkoper. Deze moet er zelf voor zorgen dat de pakketten worden opgehaald. Vaak is het makkelijkst als u deze zelf terug stuurt, maar u hoeft dus dit niet te doen. Geeft u schriftelijk aan dat u de pakketten onder u houdt en u deze niet terug zult sturen. Mocht er een incassobureau zich melden dan kunt u hen schriftelijk hetzelfde meedelen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag