Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Beste,

Ik heb een hypotheek bij mijn hypotheekverstrekker. De afgelopen 3 maanden heb ik de maandelijkse betaling helaas steeds pas 3 á 4 weken later kunnen betalen.

Eenmaal was het volgende maandbedrag al weer afgeschreven wat inhoud dat ik 2 termijnen achterliep. Deze tweede termijn heb ik toen meteen betaald en zo loop ik nu nog een maandtermijn achter. Het gaat om een bedrag van €580.67

Nu gaat het de laatste tijd als volgt:
Het maandelijkse hypotheekbedrag wordt rond de eerste van de maand afgeschreven. Door onvoldoende saldo wordt het bedrag automatisch gestorneerd. Ik ontvang dan een brief dat het niet is gelukt het bedrag te incasseren. Ik moet het bedrag binnen 2 dagen betalen.

Wanneer ik niet binnen twee dagen betaal gebeurt volgens hen het volgende:

- We berekenen extra rente.
- We gaan op een andere manier de schuld incasseren. De kosten die wij hiervoor maken zijn hoog.En die moet u betalen.
- Wij willen u er op wijzen dat wij, bij een aanhoudende achterstand, verplicht zijn om aan het BKR door te geven dat u een achterstand in betalen heeft. Dit betekent dat u in de toekomst moeilijk of geen leningen kunt afsluiten.

......

In de brief staat ook dat ik contact moet opnemen om te bespreken waarom het incasseren niet lukt.

Dit heb ik eerder gedaan maar dan moet ik kopieën van mijn recente loonstroken mailen. Of ze dit mogen opvragen bij een korte betalingsachterstand als deze betwijfel ik.

Ik begrijp dat ze willen weten waarom het niet lukt de betalingen op tijd te voldoen. Ook doe ik er alles aan om de achterstand in te lopen en heb er het vertrouwen in dat me dat in de aankomende twee maanden gaat lukken.

Vandaag ontving ik een brief waarin opnieuw naar de achterstand van 1 maand (eigenlijk op dit moment 24 dagen) wordt verwezen.

Daarna zeggen ze:
"We komen binnenkort bij u langs. Dan bespreken we met u hoe u de achterstand gaat betalen. Wilt u niet dat wij langskomen, moet u binnen twee dagen betalen. Maak het bedrag over op bankrekeningnummer... Betaalt u niet? Dan komen wij bij u langs en dat kan u veel geld gaan kosten.

Naast bovengenoemde betaling dient u er tevens voor te zorgen dat de maandelijkse termijnen tijdig betaald zullen worden. Mocht u de komende drie maanden wederom een achterstand creëren zullen we eveneens bij u langskomen."

Ik vraag me af of wat ze zeggen te gaan doen als ik niet tijdig betaal, ze in hun recht staan. Het komt bij mij nogal dreigend over. "We komen bij u langs". Zonder afspraak?

Ik zou het erg waarderen wanneer u me kunt vertellen of mijn hypotheekverstrekker hierin juist handelt en me op deze wijze informeert.

Ook zou ik graag willen weten wat mijn plicht is en wat de consequenties zullen zijn wanneer het me niet lukt binnen twee dagen te betalen en bijvoorbeeld de achterstand nog een maand doorgaat.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet.

U doet uw best om aan uw verplichtingen te voldoen, maar dat lukt op dit moment niet. Uw hypotheekverstrekker hanteert een vrij aggressieve methode om u op het juiste pad te krijgen. Zij mogen zeer zeker niet alles, kosten zijn gemaximeerd, zonder uw toestemming bij u binnenkomen mag al zeker niet.

De best oplossing in dit soort gevallen is echter om er voor te zorgen dat u weer aan uw verplichtingen voldoet. Dat gaat niet door meer te betalen, maar wel door andere afspraken te maken. Het treffen van een betalingsregeling waaraan u redelijkerwijs kunt voldoen is voor beide partijen prettig; ook de hypotheekverstrekker wil immers niet steeds een boze brief naar klanten sturen.

Legt u dus uw situatie voor aan de bank. Hoe bent u in deze situatie gekomen (zelfs als dat achteraf een eigen inschattingsfout was), hoe is uw financiele situatie nu qua inkomen en uitgaven? Hoeveel denkt u per maand extra te kunnen betalen bovenop uw lopende verplichting? Samen kunt u dan afspreken wanneer u weer " bij" bent.

Mocht de bank binnen de huidige situatie overgaan tot het berekenen van extra kosten of een registratie bij het BKR, dan zijn daar afhankelijk van de situatie acties tegen mogelijk, maar deze zullen u alsnog extra geld kosten zonder 100% slagingskans.

Beoordeel dit antwoord:

Uw hypotheekverstrekker heeft een zorgplicht om tijdig problemen te signaleren en die ook adequaat op te lossen samen met u. Vooral in economische slechte tijden die wellicht nu langzaamaan voorbij gaan heeft de rechter geoordeeld dat juist in deze tijden financiële instellingen zich tot het uiterste moeten inspannen voordat er kostenverhogende maatregelen worden genomen waarbij de consument niet gebaat is.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag