Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer, mevrouw,

In augustus ben ik twee keer in de Swiss Sense vestiging te Zaandam geweest voor de aanschaf van een boxspring.

Tijdens die twee keer heeft de verkoper met ons de mogelijkheden doorgesproken. We hebben een prachtig bed uitgezocht, maar kozen wel voor een ander topmatras en een andere kleur van de bekleding. Echter, bij levering bleek dat de poten onder de boxspring ontzettend hoog waren (maar liefst 17 cm). Hoger dan de poten onder het bed dat wij in de winkel hebben gekocht. Enkele dagen (om precies te zijn 6 dagen) na levering heb ik dit middels mail bij Swiss Sense gemeld. Helaas staan de hoge poten ook op de door ons getekende order.

Van Swiss Sense krijgen wij continu afwijzingen op onze vraag om de poten om te ruilen. Het bed is echt veel te hoog waardoor ik er bijna niet in en uit kan stappen én wij zijn ervan overtuigd net als iedere andere betalende klant recht te hebben op een keuze uit de diverse poten daar ons deze keus niet voorgelegd is door de verkoper. Swiss Sense geeft aan dat we dit, wettelijk gezien, binnen 48 uur na het plaatsen van de order hadden moeten melden. Dit zou staan in de voorwaarden, die wij nooit hebben mogen ontvangen. Daarnaast beweren ze dat de klant zelf aan de poten zou moeten denken (wij daarentegen gaan uit van de professionaliteit van de verkopers). Kort gezegd zijn wij in een hele nare ja-/nee-discussie met Swiss Sense terechtgekomen. Het hoofdkantoor geeft aan niet bij de verkoop aanwezig te zijn en de klant wordt in deze niet geloofd. Alles wordt bij ons neergelegd en ze verrassen ons iedere keer met nieuwe informatie. Het enige wat ze voor ons willen doen, is de poten omruilen voor € 120,- (dit is € 10,- per pootje, maar de 'oude' poten worden dan weer meegenomen). Eerst beweren ze dat dit voorrijkosten zijn, maar wanneer wij aangeven dat de poten verwisseld mogen worden wanneer wij een matras omwisselen (omdat we gebruikmaken van de 90 dagen omruilgarantie), gaat het ineens niet om de voorrijkosten, maar om de kosten van de poten zelf.

Mijn vraag is: wat zijn onze rechten, ondanks het feit dat wij getekend hebben voor de poten van 17cm? Dit is namelijk niet het bed dat wij hebben gekocht (zoals we hem in de winkel hebben zien staan).

Alvast heel hartelijk dank.

Met vriendelijke groet,

U heeft recht op datgene waar u voor getekend hebt. Blijkt achteraf dat dit niet het geval is dan kunt u het gekochte omruilen of de koop ontbinden als de verkoper niet kan of wil leveren zoals afgesproken. Bijbetalen hoeft u niet te accepteren. De verkoper dient schriftelijk aangetekend geïnformeerd te worden dat u de juiste pootjes zonder bijbetaling wilt ontvangen. Meestal kan een brief van een jurist de zaak vlot trekken. Als u hulp wenst hierbij kunt u direct en vrijblijvend contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Geachte heer of mevrouw Biharie,

Helaas is mijn bericht niet geheel duidelijk doorgekomen. Onverhoopt zijn de poten van 17cm op de order terechtgekomen en daarbij hebben we dus voor deze hoge poten getekend. Daarom ben ik bang dat wij nergens recht op hebben.

Met vriendelijke groet,


U zit dan met een bewijsprobleem dat u de poten van 17 cm niet hebt gewild. Het kan ook zijn dat de verkoper en u beiden hebben gedwaald t.a.v. de feiten terwijl de hoogte van de poten voor u cruciaal is geweest bij de koop. In dat geval kan de koop worden vernietigd, hoewel u tegengeworpen kan krijgen dat u wist wat u tekende. Ik raad u toch aan de koop schriftelijk te vernietigen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag