Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Graag zou ik uw advies vragen in verband met een probleem waar ik recentelijk tegenaan ben gelopen. Mijn vriendin is chronisch ziek en is hierdoor beperkt in haar bewegingsvrijheid. Om haar actieradius wat te vergroten hebben we een elektrische fiets voor haar aangeschaft. Deze elektrische fiets is recent kapot gegaan, de motor dreef de fiets niet meer aan.

Wij hebben de fiets vervolgens bij de fietsenmaker gebracht om deze te laten repareren. De fietsenmaker liet ons in eerste instantie weten dat het probleem hem zit in de aandrijving van de fiets, maar de oorzaak was op het moment dat hij weg werd gebracht nog niet duidelijk: ofwel het was een probleem met het tandwiel, of een probleem met de hele motor. Hele motor zou 280 euro gaan kosten, en de fiets zou uiterlijk dinsdag klaar zijn (24 oktober) want alles was gewoon leverbaar volgens de computer. Dinsdag 17 oktober weggebracht is de fiets weggebracht. Toen hebben wij een kwitantie ontvangen. Dit is het enige schriftelijke bewijs van onze overeenkomst voor zover er überhaupt van zoiets sprake zou zijn. Op deze kwitantie staat " motor revisie en indien dit niet helpt overleg. Leenfiets zodra beschikbaar. Tot nu toe betaalt 0 euro".

op donderdag 19 oktober zou worden gebeld over een leenfiets, en vrijdag 20 oktober zou er aan de fiets gewerkt worden om te kijken wat er precies stuk was. Afhankelijk van wat daar uit zou komen zouden wij worden gebeld en zou er worden overlegd over wat te doen.

Ik werd vrijdag 20 oktober gebeld met de mededeling dat de hele motor kapot was (iets met kogellagers die niet meer wilden vastgrijpen), en dat er een nieuwe motor besteld moest worden. Ben toen mondeling akkoord gegaan met reparatie. Het zou wel wat langer duren i.v.m. levering van de motor (+ 2 weken extra) en ook de prijs werd ineens 320 euro (omdat in eerste mondelinge prijsopgaaf kennelijk geen montagekosten waren meegenomen; ook al heb ik de eerste keer uitdrukkelijk het totale kostenplaatje uitgevraagd). Desalniettemin toch akkoord gegaan omdat die fiets gewoon nodig is. Wederom gevraagd om een leenfiets. Niet gekregen.

Twee weken later nog geen nieuws, weer opgebeld. Werd verteld dat het nu week 48 zou worden. In de tussentijd was mijn vriendin behoorlijk beperkt door het gebrek van haar elektrische fiets en heb ik dus gevraagd, zoals op de bon was aangegeven, of er een leenfiets kon komen. Dit was echter niet mogelijk omdat het te lang zou gaan duren. Na wat doorzeuren van mijn kant werd toegezegd dat er gebeld zou worden als er een leenfiets beschikbaar zou zijn, maar uiteraard hebben wij niks meer gehoord.

Nu is het week 48 en hebben wij wederom niks gehoord. Dus heb ik zelf gebeld en kreeg ik te horen dat het week zes a zeven gaat worden. De motor zou niet eerder geleverd kunnen worden. Wederom is er geen optie tot een leenfiets. Uiteraard leverde dit bij ons grote frustratie op. Ik heb zelf naar de Giant dealer gebeld en die geeft inderdaad aan dat deze motors niet op voorraad zijn, en uit Tai Wan moeten komen.

Toen ben ik vervolgens zelf gaan zoeken en heb een andere fietsenmaker gevonden die het juiste type motor gewoon op voorraad heeft. Als ik hem die dag nog voor 17 uur zou bestellen, zou ik hem de volgende dag in huis hebben. Omdat deze fietsenmaker aan de andere kant van het land zat, bedacht ik me dat we de motor zouden kunnen laten leveren bij mij thuis, dat ik de motor vervolgens bij de eerste fietsenmaker langs zou kunnen brengen, en dat deze hem zou kunnen monteren tegen een uurloon.

Toen ik dit voorstel aan de eerste fietsenmaker voorlegde reageerde deze erg terughoudend. Hij zei dat helemaal niet duidelijk was of deze motor wel goede kwaliteit had, en of het überhaupt wel het juiste type is. Hij zou mij die dag nog terugbellen met het framenummer van de fiets (wisten we op dat moment niet uit ons hoofd, inmiddels hebben we de aankoop bon met daarop het framenummer). Uiteraard ben ik weer niet teruggebeld dus aan het eind van de dag heb ik hem zelf weer gebeld.

Vervolgens is het hele verhaal totaal veranderd. Meneer had nog is even naar de fiets gekeken, had wat werkzaamheden verricht, remmen vervangen en dergelijken (dit was niet de afspraak, er zou slechts motor revisie en daarna overleg plaatsvinden). Tevens had hij een nieuw wiel erin gezet uit een andere fiets en nu werkte het “tijdelijk” wel (ondanks dat het probleem in de motor zou zitten). Er zou echter op het display van de elektrische fiets een foutmelding worden weergegeven. Dit zou betekenen dat de motor alsnog vervangen moet worden, maar dat de fiets “op dit moment tijdelijk wel bruikbaar is”.

We kunnen hem dus de volgende dag (vandaag) ophalen. Enigszins overdonderd heb ik gezegd dat we de volgende dag langs zouden komen (ik ben nog nergens mee akkoord gegaan).
Later die avond bedacht ik mij dat dit natuurlijk in zou houden dat ik alvast zou betalen / tekenen voor gemaakte extra kosten, en dat hij hiermee kan verzekeren dat wij niet die motor bij een andere fietsenhandelaar bestellen. Ik vind het erg dubieus dat ik herhaaldelijk heb gevraagd om leenfietsen of alternatieven, en daarbij ook heb aangegeven dat mijn vriendin chronisch ziek is, maar altijd nul op het rekest kreeg. Maar op het moment dat ik zelf met een alternatief kom er opeens dingen mogelijk zijn, die ook nog eens strijdig zijn met het verhaal dat de fietsenmaker ons in eerste instantie heeft verteld.

Al met al vind ik het nu zo’n raar verhaal geworden dat ik geen vertrouwen meer heb in deze fietsenmaker. Het liefst wil ik de fiets terughalen as is, of in ieder geval in de staat waarin ik hem heb afgeleverd bij de fietsenmaker, en dan zelf verder kijken hoe en waar ik dit op ga lossen.
Graag zou ik advies van u willen wat nu het verstandigste is om te doen. Ik ben geneigd om bij de winkel langs te gaan, en de fiets mee te nemen zonder verder iets te tekenen of te betalen. Daarna wil ik met de fietsenmaker bellen en de overeenkomst (voor zover die al tot stand zou zijn gekomen) ontbinden.
Ik verwacht echter dat ik de fiets morgen niet mee zal krijgen zonder te betalen of te tekenen. Wat zou u mij aanraden om in dit geval te doen?

Een elektrische fiets moet een zekere periode probleemloos kunnen worden gebruikt. Op het onderdeel motor mag er echt niet zo maar een gebrek ontstaan, het is zelfs een fundamentele fout als dat zo is . Als een hoofdbestanddeel stuk gaat is dat een wettelijke non conformiteit, ook na gebruik van een paar jaar. U hebt in principe dan recht op kosteloos herstel of vervanging. U had er beter aan gedaan direct bij de ontdekking van het gebrek de verkoper schriftelijk te manen hiertoe, echter het kan alsnog misschien goed komen . In een brief of e-mail. Als u hulp nodig heeft mag u mij benaderen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

pardon, ik had nog niet duidelijk vermeld dat de fiets tweede hands was toen hij werd gekocht, al enige jaren in gebruik is en de fietsenhandelaar die hem verkocht inmiddels met pensioen is. Ik vind het dus ook niet onredelijk dat er voor betaald moet worden.
Ik wil dit echter niet meer bij bovengenoemde fietsenhandelaar doen omdat ik hen niet betrouwbaar acht. Ik heb inmiddels ook contact gehad met de rechtsbijstand. Daar werd aangegeven dat ik langs zou kunnen gaan, en kunnen proberen om zonder iets te tekenen of te betalen met de fiets de winkel uit te komen.
Daarna de winkel laten weten dat ik geen interesse meer heb in verdere samenwerking, en dus ook niet in de motor. Als men de fiets daar niet mee wil geven ga ik deze zaak bij de rechtsbijstand aanbrengen.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag