Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Goedemiddag,

Tijdens een etentje in een restaurant heb ik gebruik gemaakt van het saladebuffet. Direct naast het saladebuffet (een ruimte van een halve meter) stond een groot boeket met onder andere lelies. Deze lelies hebben grote vlekken achtergelaten op mijn trui, die net die ochtend was aangeschaft. Het personeel is daarop attent gemaakt waarop het boeket is weggehaald.

Later bij de balie de situatie uitgelegd waarop geadviseerd werd eerst de trui te wassen. Mocht dit niet baten dan zou de trui op hun kosten gestoomd worden.

Nu is de trui gewassen, maar zitten de vlekken er nog wel in. In het wasvoorschrift staat aangegeven dat de trui niet gestoomd mag worden.

Dit is aangegeven waarop in eerste instantie werd verteld dat er verkeerd is voorgelicht en dat er geen compensatie geboden kon worden. Omdat dit wel was verteld zijn ze bereid de stomerij kosten te vergoeden, deze bedragen zeven euro vijftig. Dit ten opzichte van de aankoopprijs van dertig euro die weinig waarde was verloren.

Het restaurant (een grote keten) zegt niet aansprakelijk te zijn voor dit soort incidenten.

Moet ik akkoord gaan met het aanbod van zeven euro vijftig of zijn zij hier wel aansprakelijk voor te stellen?

In beginsel zal het restaurant de schade moeten vergoeden. Als de vlekken blijven en stomen geen optie is dan zal afhankelijk van de dagwaarde moeten worden vergoed. Meestal is het restaurant ervoor verzekerd.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Wat fijn dat er zo snel een reactie is!

Is het restaurant hiertoe verplicht? Zij geven zelf aan niet verzekerd te zijn voor dit soort incidenten.


Het restaurant dient uw schade te vergoeden (dagwaarde) ook al zijn ze er niet voor verzekerd.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Zij zeggen zelf dat zij dit niet doen omdat ik zelf tegen de lelie gelopen ben, ook al stond het boeket niet om een gunstige plek.

Hoe kan ik hun toch vriendelijk verzoeken, dan wel niet dwingen, dit toch te vergoeden?

Kan ik dit baseren op een bepaald recht?

Ik hoor het graag.


Er moet wel vast komen te staan dat het restaurant aansprakelijk is voor de schade. Dat zult u wel moeten bewijzen voordat u uw recht kunt halen. Slaagt u hier niet in dan dient u zich af te vragen of -- gezien het relatief lage belang - het de moeite waard is om verdere stappen te nemen. Onderhandelen is hierbij vaak de snelste weg.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Hoe kan ik vast laten stellen dat zij aansprakelijk zijn?

Zij zijn niet bereid om te onderhandelen en houden stug vast aan hun standpunt 'Wij hoeven niks te compenseren, maar omdat dat fout is aangeboden, komen wij dat wel na. De vergoeding van de stomerij is al meer dan dat u hoort te krijgen'.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag