Stel vraag

Particulier


Mijn vader krijgt thuiszorg. Online kunnen wij zien wie, wanneer en voor hoe lang bij ons langs zal gaan komen.

Tot voor kort kregen wij 2x per dag thuiszorg. Telkens is na een week alles aangepast in het systeem. Zo staat er dat wij 5x per dag thuiszorg zouden hebben gehad, waar namen van medewerkers staan die wij niet gezien hebben?
Ook de registratie van de tijdstippen klopt niet. Soms komen thuiszorgmedewerkers met een hbo-v achtergrond zogenaamd 5 minuten langs, of komen ze volgens het systeem instructie geven terwijl dat niet klopt. Soms zijn mensen die wij niet kennen zogenaamd 118 minuten bij ons langsgeweest.

Ook nu, nu de thuiszorg 1x per dag langskomt, is dit niet anders. Telkens wordt na een week van alles aangepast en gedaan alsof bv. vorige week woensdag er 4x mensen langskwamen.

Onze zorgverzekeraar hebben wij ingelicht over dat wij fraude vermoeden. De zorgverzekeraar geeft aan dat zij niks gaan doen en dat wij de thuiszorg moeten bellen over dat achteraf steeds staat dat medewerkers langs zijn geweest die hier niet waren en dat de tijdstippen voor hoe lang zij hier waren absoluut niet kloppen.

Mijn vraag is of wat deze thuiszorgorganisatie doet is toegestaan, en zo nee waar dit effectief gemeld kan worden?

Uiteraard is hetgeen u vermeld een vorm van fraude en is rechtens niet toelaatbaar. Bevreemd genoeg is dat de verzekeraar hier niets mee van doen heeft. U zou zich kunnen wenden tot de geschillencommissie voor de zorg, alsmede de toezichthouder NZA (Nederlandse Zorgautoriteit)

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Dank voor uw antwoord. Ik zou graag willen weten hoe de fraude via een geschillencommissie of de NZA gemeld moet worden. Mijn vader is niet in staat om dit te doen, dus iemand anders in ons gezin zal dit moeten doen.



Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag