Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Wij hebben begin 2016 vloertegels gekocht in Duitsland, deze zijn mei 2016 geplaatst. Sinds september 2016 wonen wij in het huis en vandaag kwam ik al slijtageplekken tegen bij de keukentafel op de plek waar we altijd zitten.
Als kanttekening moet ik erbij vermelden dat er harde noppen onder de stoelen zitten.

Ik weet (nog) niet of er garantie op de tegels zit, hier staat niets over op de rekening en kan ik op de website ook niet vinden.

Hebben wij in deze situatie recht op garantie/schadevergoeding? zoja wat valt er allemaal onder?? Alleen nieuwe tegels, of ook het leggen ervan en evt behang wat opnieuw aangebracht moet worden daardoor?

Als u als consument een product koopt, heeft u recht op een goed product. Dit houdt in dat u van een product mag verwachten dat het een bepaalde tijd deugdelijk functioneert. U moet het product dus gedurende een bepaalde tijd normaal kunnen gebruiken.

Er zijn in feite twee soorten garantie: de wettelijke garantie en de extra garantie (soms verkopers- of fabrieksgarantie genoemd).

Volgens art. 7: 21 BW heeft u als consument het recht op een product van een goede kwaliteit. Als het product wat u gekocht heeft niet goed is (in vaktaal: het product is ondeugdelijk), dan mag u van de verkoper verlangen dat hij het product gratis repareert of u een nieuw product geeft.

Volgens een Europese richtlijn is de minimale wettelijke garantieperiode twee jaar. Dit betekent dat u er dus vanuit mag gaan dat een product bij normaal gebruik tenminste twee jaar goed te gebruiken moet zijn. In de Nederlandse wet staat geen expliciete garantietermijn genoemd. U heeft een wettelijk recht op een deugdelijk product. In de praktijk betekent dit dat u meestal langer dan twee jaren recht heeft op een goed werkend product. De exacte duur zal afhangen van het soort product.

Beoordeel dit antwoord:

Er is wellicht Duits recht van toepassing, wat inhoudt dat er mogelijk andere voorwaarden en procedures gelden bij klachten. Wel kunt u zich beroepen op de Europese richtlijn zoals hierboven is genoemd. Ik raad u aan de interne klachtprocedure te volgen bij het bedrijf waar u de tegels hebt gekocht.

Beoordeel dit antwoord:

B. Biharie heeft gelijk: Er is Duits recht van toepassing. Volgens Duits recht mocht u nieuwe tegels en vergoeding van de kosten voor de demontage van de oude tegels en leggen van de nieuwe tegels EN de kosten voor een advocaat. U kunt dus een Duits advocaat (bijv. mij ;-)) in de arm nemen en mijn kosten moeten door de winkel vergoed worden (Ik zul weliswaar een voorschot eisen).

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag