Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Vraag:

Wij hebben een babybox gekocht.
Bij levering bleek deze beschadigd.

Hierover hebben wij geklaagd.
De verkoper zou dit oplossen met de fabrikant.
De verkoper deelt mee dat wij de beschadigde onderdelen (2 zijkanten en lade) mogen houden, deze hoeven neit retour.
Het is een tijd stil. Nu neemt de fabrikant contact met ons dat ze het willen komen omruilen. Dus ik vragen wat omruilen is. Dat is hele box (dus ook de beschadigde delen die niet retour hoeven) omwisselen. Dit dus in tegenstelling tot de mededeling van de verkoper.

Mijns inziens hebben wij een afspraak met de verkoper. Hij levert een ondeugdelijk product en moet dit herstellen. Als hij dan meedeelt dat een gedeelte niet terugmoet kan de fabrikant dat m.i. niet overrulen. Die moet dat met de leverancier oplossen.

Probleem is namelijk dat wij de onderdelen die niet retour hoefden vertimmerd en verzaagd hebben tot een stevig traphek.

Wij hebben aangegeven dat het niet retour kan. De verkoper laat nu niets meer van zich horen. En de fabrikant geeft aan dat ze het komen omwisselen.... Wij hebben geen zin in verrassingen dus vragen ons af wat wij nu moeten.

Ons inziens hebben wij een afspraak met de verkoper. Die moet het herstellen en hoeven de kapotte onderdelen niet retour. Wij vinden het zonde om een mooi hekwerk terug te moeten geven. Alleen de verkoper geeft niets aan dus. Nu zijn we bang dat we straks geen box hebben omdat de fabrikant misschien gaat weigeren te leveren als ze niet een complete box terug krijgen. Erg kinderlijk dat de verkoper nu niet reageert en wij willen nu het juridische euvel weten en niet voor verrassingen staan. Ofwel als mededeling van de verkoper bindend is gaan wij alleen de onbeschadigde stukken mee terug geven (uiteraard hebben ze daar recht op). Maar deel dan niet mee dat iets anders achter mag blijven, cq. niet retour moet.

Is het euvel duidelijk?

Ofwel product beschadigd bij ontvangst. Mededeling dat beschadigde onderdelen niet retour hoeven. Nu wil fabrikant (waar wij verder geen afspraken mee hebben) wel de beschadigde onderdelen terug.
Nu echter euvel dat de beschadigde onderdelen de beschadigde onderdelen niet meer zijn.
Had dit overigens verschil gemaakt als de onderdelen nog wel in dezelfde staat als bij de levering waren?

Mede vanwege het niet meer communiceren van de verkoper willen wij, als dat juridisch mag, nu voet bij stuk houden uiteraard. Als ze aan het begin hun excuus hadden gemaakt was het wellicht anders geweest. Dit terwijl wij niet onredelijk geweest zijn of wat dan ook.

Aanvullend merken wij nog op dat wij de mededeling van de verkoper in de mail hebben (dus zwart op wit).

U mag uitgaan van de mededeling van de verkoper en het is ook hij die voor een oplossing moet zorgen. De fabrikant wil de box omruilen en als dit niet mogelijk is vanwege de verzaagde stukken dan komt dit voor rekening en risico van de verkoper. Ik raad u aan schriftelijk aangetekend de verkoper in gebreke te stellen om binnen een bepaalde termijn de box te herstellen of te vervangen. Vaak kan een brief van een jurist de zaak vlot trekken. Voor meer info of hulp mag u ook direct contact met mij opnemen.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag