Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


op 26-11-2017 heb ik een Suzuki Ignis gekocht bij een Bovag garage. Het betreft een auto uit 2001 met zo een 250.000 km op de teller. Prijs was 1200 euro. Nu heb ik problemen met de auto. Na stilgestaan te hebben op de snelweg met een overhitte motor heb ik de pechhulp moeten inschakelen om te zorgen dat de auto van de snelweg kwam. Uit eindelijke heb ik de auto naar een garage laten brengen. Daar bleek de radiateur compleet verrot te zijn en de thermometer niet te werken. (verborgen gebrek?) Omdat dit echt vervangen moest worden en met enig hoop dat dit de oplossing was heb ik dit laten vervangen. (Dit omdat ik mijn auto echt nodig heb.) kosten hiervoor waren 225,- euro. Nu blijkt dat de koppakking van de auto lek is. Dit is een dure reparatie. Bovenop de 225,- euro en de eerder gemaakte kosten van de autobanden uitlezen a 35,- euro en een sleutel moeten laten maken omdat deze ingescheurd bleek te zijn a 69,- euro, wordt het mij te gek. Ik had verwacht een deugdelijke auto te kopen. Een waarmee ik nog wel een jaar toe zou moeten kunnen. Uit alles blijkt dat de auto helemaal niet goed is geweest bij de verkoop. Tevens heeft, achteraf blijkt, de verkoper gelogen over het wel of niet in de auto gereden te hebben. Dit wekt nu bij mij mijn twijfels al op. Ik heb de desbetreffende garage een brief geschreven dat ik een deugdelijk product had verwacht en of we iets kunnen verzinnen op dit probleem. Helaas, komt meneer met naar mijn idee geen schappelijke oplossing. Hij wil de koppakking a 35,- euro inkoopprijs aan mij verkopen en 2 uurtjes monteurskosten (a 35,- per uur) niet in rekening brengen mits ik naar zijn garage kom. Dit op een bedrag van ongeveer 600 euro, vind ik niet schappelijk. Tevens moet ik zorgen dat de auto bij zijn garage in Velp terecht komt. Hij wil deze best ophalen, maar dan ga ik meer dan 100,- euro daar ook nog eens voor betalen. Al met al, vind ik dat de auto niet waard. Zo heb ik meer kosten gemaakt dan de auto gekost heeft. Nu wil hij als compensatie anders 100,- aanbieden om er dan vanaf te zijn.

Wat kan ik hiermee? Kunt u mij helpen?Of hebben jullie advies voor mij?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

De garagehouder heeft een mededelingsplicht en deze heeft hij wellicht geschonden waardoor u een slechte auto gekocht heeft. De mededelingsplicht gaat voor uw onderzoeksplicht.

U kunt daarmee alle kosten terugvorderen. De compensatieregeling is véél te laag in principe zijn alle kosten voor de garagehouder.

Beoordeel dit antwoord:

U heeft een onderzoeksplicht die ver gaat afhankelijk van de staat, bouwjaar, etc. Daarnaast heeft de verkoper een mededelingsplicht, waar u van uit kunt gaan. Juist nu het een relatief oude auto betreft mag van u verwacht worden dat daar behoorlijk onderzoek naar wordt gedaan. Aan de andere kant hebt u recht op een deugdelijke auto, waarvan de gebreken behoorlijk cruciaal zijn voor het functioneren van de auto. Immers, een lekke koppakking kan niet de bedoeling zijn. Kortom, u kunt niet alle gebreken laten verhelpen door de verkoper, maar hij zal u in de cruciale gebreken wel tegemoet dienen te komen. U kunt dat dan ook verlangen van hem door hem schriftelijk in gebreke te stellen om dit te herstellen, bij gebreke waarvan u dit elders zult laten verrichten.
Mocht u er samen niet uitkomen, neemt u dan direct contact met mij op voor verdere hulp.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag